Ruimteonderzoeksinstituut houdt open dag op Leiden Bio Science Park

Ruimteonderzoeksinstituut SRON houdt zondagmiddag 25 september een open dag. Het instituut heeft sinds 2021 een vestiging op het Leiden Bio Science Park en werkt nauw samen met de Universiteit Leiden.

SRON ontwikkelt technologie en geavanceerde ruimte-instrumenten, en gebruikt deze om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek te doen op het gebied van astrofysica, de aardatmosfeer en exoplaneten.

Het gebouw van SRON op het Leiden Bio Science Park

Tijdens de open dag zijn er interessante lezingen en leerzame demonstraties en activiteiten voor zowel volwassenen als kinderen. Bezoekers kunnen het nieuwe gebouw bekijken. Mechanici die ruimte-instrumenten ontwerpen, laten hun werkplaats zien. Kinderen kunnen onder meer solderen, zichzelf in infrarood zien, een eigen spectrometer maken, een audiospectrum schreeuwen, een kinderlezing volgen en een ruimtefoto maken.

Door demonstraties maken grote en kleine bezoekers kennis met wat er komt kijken bij het maken van supergevoelige instrumenten voor de ruimte. En in het gebouw hangen modellen van indrukwekkende telescopen en satellieten waaraan SRON werkte. Het volledige programma van de open dag is te vinden op de website van SRON.

Samenwerking

SRON werkt nauw samen met Universiteit Leiden en TU Delft. Het nationale instituut voor wetenschappelijk onderzoek in de ruimte heeft sinds 2021 een vestiging op het Leiden Bio Science Park. Leiden profiteert van de nieuwe technologieën, maar andersom komt de Leidse kennis ook goed van pas voor SRON. Studenten en promovendi uit Leiden en Delft versterken het werk van SRON, en krijgen op hun beurt toegang tot topfaciliteiten, hoogstaand instrumentarium en grote onderzoeksprojecten.

Foto's: SRON