Terugblik HOPweek 2022: Vrienden maken en banden smeden met studenten van over de hele wereld

Op 22 augustus was de start van de HOPweek, de introductieweek voor eerstejaars studenten die studeren aan de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Eerstejaars studenten werden ingedeeld in hun eigen groep met hun eigen mentoren. Tijdens deze week konden de studenten leuke activiteiten en workshops doen waarbij ze kennis maakten met het studentenleven in Den Haag, maar bovenal nieuwe vrienden maken en banden smeden met studenten van over de hele wereld.

De eerste dag van de HOPweek, de mentoren hebben er zin in!

Om de verschillende aspecten van Den Haag te ontdekken, organiseerde HOPweek elke dag verschillende activiteiten. Op maandag leidden de mentoren hun leerlingen door het centrum en sommige mentoren ontmoetten elkaar op het Malieveld om spelletjes te spelen met al hun leerlingen. Op deze manier maakten de studenten op een makkelijke en leuke manier meer vrienden en leerden ze de stad kennen. De dag erna stond een rondleiding over de campus op het programma. En in een park waren verschillende workshops en een informatiemarkt.

Als afsluiting van deze dag konden alle groepen zich inschrijven voor een kroegentocht waarbij ze bij verschillende kroegen een biertje konden halen en een band konden opbouwen met andere studenten.

Een van de studenten bij de Filipijnse ambassade

Bezoek aan ambassade, strand en sportvereniging

Woensdag was een heel speciale dag voor de studenten omdat ze met hun groep een ambassade konden bezoeken. De Filipijnse ambassade, bijvoorbeeld, was erg gastvrij voor de studenten en beantwoordde alle vragen die hen werden gesteld. Bovendien stap je bij een bezoek aan een ambassade een andere cultuur binnen.

Donderdag en vrijdag waren de laatste twee dagen van HOPweek waarbij de studenten zich vermaakten op het strand en konden ze kennismaken met verschillende sportverenigingen. Aan het einde van de week merkte je dat de leerlingen meer op hun gemak waren met elkaar en hun mentoren. Om de week goed af te sluiten, was er een eindfeest in het PAARD waar de leerlingen een laatste keer met elkaar konden dansen en feesten.

De openingsceremonie in het Opera Zalencentrum

Leuk voor studenten en mentoren

Het doel om het een week te maken waarin alle eerstejaars zich meer op hun gemak zouden voelen in een nieuwe stad en een nieuwe omgeving werd bereikt. Een eerstejaars vertelde aan een van de mentoren: ‘Deze week heeft me zoveel vreugde gebracht en ik heb al zoveel nieuwe vrienden gemaakt en kan ik nu ook niet wachten om aan het nieuwe jaar te beginnen.’

Ten slotte was deze week niet alleen heel leuk voor alle nieuwe studenten, maar ook voor de mentoren. Ook zij konden allemaal meedoen aan de verschillende activiteiten en natuurlijk nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe vrienden maken. Job van de Waeter (19), een van de mentoren, maakte vorig jaar zijn eerste HOPweek mee tijdens Covid en wilde de nieuwe studenten graag kennis laten maken met Den Haag zonder alle restricties. ‘Ik wist niet wat ik kon verwachten toen ik me aanmeldde als mentor, maar ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik het heb gedaan. Ik heb zoveel plezier gehad met mijn groep en om de vrijheid te hebben om te feesten en dingen met elkaar te doen zonder na te denken over alle restricties was zo fijn.’