Terugblik viering 75 jaar Afrika-Studiecentrum

Een ‘instituut van wereldklasse’ dat onderzoek doet op een continent dat ‘steeds belangrijker wordt’. Zo omschreef Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur, het Afrika-Studie Centrum Leiden (ASCL) bij het 75-jarig bestaan ​​op 8 september.

Beter begrip van Afrika

Prof. Ottow prees de multidisciplinaire aanpak van het ASCL, waarbij verschillende onderwerpen aan bod komen, zoals ecologie, innovatie en cultuur. Het zorgt ervoor dat wetenschappers van over de hele wereld er willen werken. Maar ondanks het groeiende politieke en economische belang van Afrika, is de afstand tussen Afrika en Europa groter geworden, zei ze. ‘Het bouwen aan een beter begrip van Afrika is cruciaal, en dat is precies wat het ASCL doet.’

In haar welkomstwoord zei ASCL-directeur prof. Marleen Dekker: 'Terwijl we terugblikken op 75 jaar onderzoek naar, met en in Afrika, is het fascinerend om de veranderingen te zien: wat we doen, hoe we het doen, met wie we het doen en hoe we Afrika laten zien', zei ze. Tijdens een paneldiscussie met maatschappelijke partners van het ASCL werd het belang van het verspreiden van kennis over Afrika in Nederland benadrukt. Een rondetafelgesprek met vijf alumnae van African Studies belichtte hoe hun professionele loopbaan baat had gehad bij hun studie.

Afrika Scriptie Prijs

En er viel nog meer te vieren op deze feestelijke dag. Tamia Botes (Universiteit van de Witwatersrand, Zuid-Afrika) ontving tijdens een speciale prijsuitreiking de Afrika Scriptie Prijs 2021 voor haar baanbrekende scriptie ‘Where have the midwives gone? Everyday histories of voetvroue in Johannesburg'. De scriptie gaat over autonome, autodidactische vroedvrouwen in Eldorado Park, Johannesburg. Zij spelen een belangrijke rol in de gemeenschap. Hun verhalen worden zelden of alleen op een negatieve manier verteld, zei Botes. Zij heeft daar met haar scriptie verandering in gebracht.

Bekijk meer foto's van de dag of lees een uitgebreider verslag.

Foto's: Monique Shaw.