Twee nieuwe Impact Challenges bij KPN voor Leidse studenten

Net als vorig studiejaar krijgen studenten van de Universiteit Leiden de kans om praktijkervaring op te doen bij KPN. In samenwerking met het telecombedrijf worden er twee Impact Challenges aangeboden, rond het ‘thema bruggen bouwen’.

Impact Challenges zijn bedoeld voor master- en derdejaars bachelorstudenten die over de grenzen van hun eigen discipline heen willen kijken. De challenges zijn projectmatige opdrachten. Studenten werken samen toe naar het oplossen van een actueel probleem van een partnerorganisatie. Zo trainen deelnemers hun praktische vaardigheden en maken tegelijkertijd een positieve impact.

"We verwelkomen de frisse blik van studenten"

Building bridges

In de Impact Challenge Building a Bridge between Tech and Business zullen studenten een brug bouwen tussen de technische afdeling Cloud & Workplace en de rest van de organisatie. “We willen graag de zichtbaarheid binnen KPN verbeteren en verwelkomen daarom de frisse blik van studenten. Ze krijgen de kans om interviews te houden en eigen oplossingen aan te dragen, die een reële impact kunnen hebben binnen KPN.”

Ook bij de tweede Impact Challenge staat verbinding centraal, maar dan tussen KPN en zijn klanten. Dit is een uitdaging van de afdeling Business-to-Business. “Wij willen hier graag met studenten aan werken. Ze voeren activiteiten uit in het kader van marketing, campagnes en werknemersvaardigheden, maar we staan open voor out-of-the-box ideeën.”

Kritische blik

Vorig studiejaar werkten KPN en de Universiteit Leiden ook al samen in het kader van de Impact Challenges. Toen waren er twee projecten: een over mensenrechten en een over het Internet of Things (IoT).

Die samenwerking verliep naar tevredenheid, vertelt Titia Houweling van het IoT-project: “We wilden een kritische blik, en dat hebben de studenten gewoon ontzettend goed gedaan.” Soms was die kritische houding wel wat ongemakkelijk, bekent student en oud-deelnemer van het IoT-project Veronique. Maar juist daardoor bleek hun advies impactvol. “Ze hebben al gezegd dat ze veel van onze input gaan implementeren.”