Alisa Lavrenchenko vluchtte uit Kirgizië en is nu genomineerd

Op 16 jarige leeftijd vluchtte Alisa Lavrenchenko met haar moeder naar Nederland. Nu volgt ze de master Russian and Eurasian studies aan Universiteit Leiden. Ze begeleidt Oekraïnse vluchtelingen en is daarom genomineerd voor de Prijs voor studie- en werkprestaties van vluchtelingen van het UAF.

Voor veel vluchtelingen is het bijzonder lastig om in Nederland (verder) te kunnen studeren of werk te vinden dat aansluit bij opleiding en ervaring. Dit is niet alleen een probleem voor eigenwaarde en ontwikkeling, maar staat ook hun integratie in de Nederlandse samenleving in de weg. Tegelijkertijd vraagt de huidige krapte op de arbeidsmarkt om het benutten van onbenut arbeidspotentieel, inclusief vluchtelingen. Het optimaal benutten van kennis en ervaring van vluchtelingen is van belang voor zowel de vluchteling als Nederland.

Alisa Lavrenchenko

Vluchtelingenorganisatie UAF laat met een jaarlijkse award zien over welke kennis, talent en doorzettingsvermogen vluchtelingen beschikken. Uit de duizenden vluchtelingen die het UAF begeleidt werden tientallen mensen voorgedragen voor nominatie. Hieruit zijn zes genomineerden geselecteerd op basis van studie- en werkprestaties én maatschappelijke betrokkenheid.

Alisa uit Leiden een van de genomineerden

Een van de genomineerden is Alisa Lavrenchenko (1994) die in Leiden woont en studeert. Zij was zestien toen samen met haar moeder moest vluchten uit Kirgizië. ‘Al mijn vriendschappen, al mijn houvast liet ik achter.’ Ze kwam in Winsum terecht en haalde een bachelor Europese talen en culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Het UAF wees me de goede kant op. Met persoonlijke gesprekken en soms ook praktische zaken, zoals reiskosten en lesboeken.’

'Het lijkt me prachtig om culturele bruggen te slaan. Kunst uit Centraal Azië naar hier brengen en omgekeerd'

Aan de Universiteit Leiden volgt Alisa momenteel de master Russian and Eurasian Studies. Toen de oorlog in Oekraïne begon besloot ze haar studie te onderbreken. ‘Mijn familie komt daar oorspronkelijk vandaan.’ Ze werkt nu als sociaal beheerder bij de gemeente Delft en begeleidt Oekraïense vluchtelingen bij diverse vraagstukken. Haar toekomstdroom? ‘Het lijkt me prachtig om culturele bruggen te slaan. Kunst uit Centraal Azië naar hier brengen en omgekeerd.’

De UAF-Award wordt dit jaar voor de negende maal uitgereikt door het UAF aan een gevluchte student of professional met uitzonderlijke prestaties in zijn of haar vakgebied en hun bijdrage aan de samenleving. De prijs staat symbool voor de competenties en het doorzettingsvermogen van vluchtelingen die een nieuwe toekomst in Nederland opbouwen.

Tot en met 3 november kan gestemd worden op de genomineerden. Op dinsdag 8 november wordt de award uitgereikt.

Tekst: Jasper Vink
Foto's: via UAF