Ambacht en innovatie staan centraal in LeidenGlobal-tentoonstelling

In de Oude UB start een interdisciplinaire fototentoonstelling over ambachten en vakmanschap binnen verschillende culturen. De tentoonstelling opent op 6 oktober met een inleiding door Fridus Steijlen over de Tau Tau-poppen die gemaakt worden op Sulawesi.

De tentoonstelling Crafting Cultures is een initiatief van LeidenGlobal, een samenwerking van diverse kennisinstellingen, waaronder de Universiteit Leiden en verschillende musea. Alle foto’s zijn afkomstig van partners binnen het LeidenGlobal-netwerk.

Ambacht en vakmanschap worden vaak gezien als iets uit het verleden. Maar de praktijk maakt duidelijk dat ambacht en innovatie ook de laatste decennia hand in hand gaan. In verschillende disciplines heeft de toepassing van nieuwe inzichten geleid tot doorbraken.

De foto’s die tentoongesteld worden laten vakmanschap zien binnen verschillende culturen en dan met name de processen waarbij traditie en innovatie elkaar gevonden hebben. Zo heeft de wereldwijd toegenomen vraag naar sheaboter (een huidcrème die veel vitaminen en vetzurgen bevat)  ertoe geleid dat er in Noord-Ghana een coöperatie is opgericht. Binnen die coöperatie werken vrouwen met kookketels en ingebouwde potten die het productieproces van de boter verbeteren.

Women's Gold door Eza Doortmont

Fridus Steijlen, onderzoeker aan het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), deed onderzoek naar de ambachtelijke productie van Tau Tau-poppen en zijn bezoek aan een houtsnijder. ‘Terwijl ik in zijn atelier zat, draaide ik me om en zag een Tau-Tau van een overleden vrouw. Het voelde alsof er een echt persoon was.’

De tentoonstelling opent op 6 oktober en is op werkdagen te bezoeken tot en met 30 november in de Oude UB, Rapenburg 70 in Leiden. Meer informatie over de expositie en de opening is te vinden op de LeidenGlobal-website.