Even kennismaken met de nieuwe assessor: 'Ik wist meteen: dit wil ik'

Met het nieuwe studiejaar is bij de Honours Academy ook een nieuwe assessor aangetreden: Maarten Kolpa. Wat doet een assessor eigenlijk? En wat kan hij voor studenten betekenen? Maarten vertelt erover in een interview. “Ik vind het belangrijk dat het studentenperspectief vooropstaat.”

Om te beginnen: kun je wat over jezelf vertellen?

Mijn naam is Maarten Kolpa (22). Afgelopen zomer heb ik mijn geschiedenisbachelor afgerond met een scriptie over het conflict tussen ministers Lubbers en Van den Broek, begin jaren negentig. Daarnaast heb ik het Honours College van de Faculty of Governance and Global Affairs gevolgd. In mijn vrije tijd geef ik leiding bij scoutinggroep John McCormick in Zoetermeer, volg ik Ajax op de voet en lees ik veel over geschiedenis en politiek.

Maarten tijdens de kick-off van PRE Den Haag.

Waarom wilde je graag assessor worden?

Via het Honours College was ik al in aanraking gekomen met de Honours Academy. Toen ik de vacature van assessor zag wist ik meteen: dit wil ik. Het is een hele eer om mee te mogen praten over de toekomst van het honoursonderwijs en om de meest ambitieuze studenten van de universiteit te mogen vertegenwoordigen.

Wat doet een assessor eigenlijk?

Als assessor zit ik het bestuur van de Honours Academy en vertegenwoordig ik daar de belangen van studenten. Het bestuur bepaalt welke koers de Academy vaart. Ik hou in de gaten wat dat betekent voor de studenten en biedt een studentenperspectief binnen het bestuurlijk proces. Verder spreek ik geregeld met studenten in verschillende commissies, onderhoud ik mede de sociale media en verstuur ik maandelijks een mail naar alle honoursstudenten met informatie over leuke en leerzame activiteiten.

Wat is een belangrijke drijfveer in je werk?

De Honours Academy brengt veel aspecten samen die ik als persoon ook belangrijk vind. Zo is het dé onderwijsproeftuin van de Universiteit Leiden. Ik heb twee jaar de opleiding tot geschiedenisdocent gevolgd en zodoende een passie voor onderwijs ontwikkeld. In mijn baan als assessor kan ik meedenken over onderwijsinnovatie.

Daarnaast vind ik de focus op inclusiviteit binnen de Honours Academy heel belangrijk. We willen dat honoursstudenten niet de meeste bevoorrechte, maar de meest getalenteerde studenten van de universiteit zijn. Speciale aandacht voor een diverse instroom, voornamelijk van eerstegeneratiestudenten, is een mooie uitwerking van dit doel.

Tot slot vind ik het ook echt heel tof dat ons onderwijs vaak wordt ingezet om de problemen van onze tijd te onderzoeken en bij te dragen aan een oplossing. Denk aan de Master Honours Class Circular Economy of de Bachelor Honours Class over de toekomst van onderwijs. Zo zijn honoursstudenten de probleemoplossers van morgen.

Wat wil jij bereiken in je tijd als assessor?

Ten eerste wil ik bijdragen aan een goed begin van de nieuwe programma’s die de Honours Academy dit jaar lanceert: een totaal vernieuwd Leiden Leadership Programme (LLP) en, in samenwerking met de LDE-alliantie, het Bachelor Honours Programme Sustainability. We zullen hier door het jaar heen regelmatig op reflecteren, en ik vind het belangrijk dat het studentenperspectief daarbij vooropstaat.

Daarnaast wil ik graag aan de slag met de honoursgemeenschap. Voor de coronapandemie was er meer interactie tussen de verschillende honoursstudenten, van de vwo-scholieren die het PRE-University volgen tot de bachelorstudenten van het Honours College en de masterstudenten van het LLP. Ik wil weer activiteiten voor al onze studenten organiseren, zodat ze elkaar kunnen ontmoeten.

Tot slot: wat wil je aan alle honoursstudenten meegeven?

Ik wil als assessor een aanspreekpunt voor jullie zijn. Je kunt me daarom altijd bereiken als je een goed idee hebt voor de toekomst van het onderwijs, als je samen met medestudenten een project wilt starten of als je juist een minder fijne ervaring hebt gehad bij het honoursonderwijs. Mail me, en dan drinken we samen een kopje koffie!

Tekst: Michiel Knoester
Foto's: Maxime Koning (Den Haag) en Buro JP (Leiden)

Maarten stelt zich voor aan de studenten van het Pre-University College in Leiden.