Masterstudenten Farmacie leren over toxicologie in nieuwe simulatietraining

Hoe zorgen we ervoor dat onze studenten straks helemaal klaar zijn voor de praktijk? Om dit doel te bereiken heeft derdejaars masterstudent Farmacie Rozita Raeni samen met dr. Arianna Pranger (assistant professor bij de Master Farmacie) een unieke simulatietraining ontwikkeld.

De simulatietraining voor derdejaars masterstudenten Farmacie is tot stand gekomen dankzij een samenwerking met enthousiaste collega’s van het Skillslab en SEH-arts Roza Raeni.

Als ziekenhuisapotheker werk je samen met verschillende disciplines. Zo word je bijvoorbeeld in telefonisch consult geroepen door de SEH als er een patiënt binnenkomt, waarbij het vermoeden bestaat dat hij of zij een overdosering heeft ingenomen van een geneesmiddel of drug. De ziekenhuisapotheker geeft vervolgens advies over de behandeling, of over mogelijkheden om te achterhalen om welk geneesmiddel of drug het gaat.

Beter beeld van farmacologische interventies

Ondanks de samenwerking ziet de ziekenhuisapotheker het handelen van de SEH-arts en de urgentie om te handelen zelden in de praktijk. Dankzij de simulatie in het Skillslab hebben de masterstudenten Farmacie daar nu een beter beeld van. Daarnaast hebben zij nu meer inzicht in wat de gevolgen zijn van de voorgestelde farmacologische interventies in de praktijk.

Tijdens één van de simulaties is een lotus-patiënt in festivalkleding onder begeleiding van twee gesimuleerde politieagenten en ambulancepersoneel op een brancard naar de SEH gebracht. De patiënt had een opwindingsdelier als gevolg van een overdosering van een designerdrug. Tijdens ingestelde ‘stopmomenten’ is de studenten ad hoc gevraagd de oorzaak te achterhalen en om gericht advies te geven.

Interactief lesgeven

“De simulaties en interactieve manier van lesgeven zorgen ervoor dat de informatie blijft hangen”, vertelt studente Doaa Idriss. Docenten Rozita Raeni en Arianna Pranger zijn het daarmee eens. “De drive en het enthousiasme van alle individuele betrokkenen hebben gezorgd voor een succesvol onderwijsmoment”.  Wegens succes krijgt dit onderwijsmoment hoogstwaarschijnlijk ook een blijvende plek in het onderwijs voor semi-apothekers (derdejaars Master Farmacie studenten).

Benieuwd naar de simulatietraining? Bekijk dan onze post over dit onderwerp op Instagram.