Bastiaan Rijpkema in de Volkskrant over partijverbod

Het voorstel van D66 om een wetsartikel zo te veranderen dat een politieke partij kan worden verboden, is onverstandig, zegt rechtsfilosoof Bastiaan Rijpkema. Hij spreekt er uitgebreid over tijdens een interview met de Volkskrant. ‘Het is overduidelijk bedoeld om één specifieke partij aan te pakken: Forum voor Democratie.’

Bastiaan Rijpkema

Toen Bastiaan Rijpkema in 2015 mensen vertelde over zijn boek Weerbare democratie – dat de vraag behandelt: mag een democratie antidemocratische partijen verbieden, en zo ja, in welke gevallen? – werd de rechtsfilosoof van de Universiteit Leiden geregeld gevraagd waarom die kwestie relevant was. Er was toch helemaal geen partij die de democratie bedreigde?

Nu, zeven jaar later, wordt het verbieden van partijen openlijk in kranten en aan talkshowtafels besproken, met de grootste urgentie. De politiek is daarmee eigenlijk te laat met ingrijpen en dat is zonde, betoogt Rijpkema, want het debat erover wordt nu problematischer dan nodig.

‘Juist op het moment dat er geen acute dreiging is van een antidemocratische partij had de politiek moeten handelen en de wetgeving erover moeten herzien’, zegt Rijpkema (35), bijzonder hoogleraar verdraagzaamheid. ‘Nu is de hele discussie over het verbieden van partijen gekaapt door de constante ophef over Forum voor Democratie, waardoor het zal lijken dat de regering op FvD-missie is als er nu een nieuw wetsvoorstel wordt ingediend. Het gaat al tijden over tribunalen in het parlement en als straks het debat over een partijverbod wordt gevoerd, zal dat heel moeizaam worden.’

Meer weten?

Lees het volledige interview in de Volkskrant.

Met Weerbare democratie won Rijpkema in 2016 de Prinsjesboekenprijs, voor het beste politieke boek van het jaar. Deze week verschijnt het boek Een nieuw commentaar op de Grondwet dat hij samenstelde met Afshin Ellian, met bijdragen van een groot aantal juristen en rechtsfilosofen. Het boek is een pleidooi voor een levendigere ‘constitutionele cultuur’ en meer parate kennis van de Grondwet – ook om radicalen en extremisten beter van een weerwoord te kunnen voorzien. Premier Mark Rutte neemt donderdag het eerste exemplaar in ontvangst in het Torentje.