Een diversiteit aan prikkelende producties op het Humanities Lab Filmfestival

Hoe beïnvloedt digitalisering de geesteswetenschappen? Het introductievak van het Honours College Humanities Lab daagt studenten uit om hierover na te denken door de productie van een zelfgemaakte korte film.

De cursuscoördinator is Dr. Jan Sleutels, universitair hoofddocent bij het Instituut voor Wijsbegeerte. “Veel van de deelnemers aan het Humanities Lab hebben geen achtergrond in de geesteswetenschappen. Ik wil dat studenten van alle verschillende disciplines hetzelfde speelveld hebben – dat ze iets leren over wat de Geesteswetenschappen zijn, elkaar leren kennen, samenwerken en van elkaar leren.”

Provocerende cinematografie

Tijdens het vak maken studenten via colleges kennis met enkele kernconcepten uit de Geesteswetenschappen en worden ze uitgedaagd na te denken over de vraag welke gevolgen digitalisering heeft voor de Geesteswetenschappen. Het eindproject is een korte film, die op het Humanities Lab Filmfestival wordt vertoond. Sleutels: “We laten het aan de studenten om het format te kiezen. Sommige groepjes maken een nieuwsuitzending, andere een documentaire of een animatiefilm.”

De groepen van dit jaar hebben zeker geleverd. “A Day in the Life”, een dramatische korte film over het dalende vermogen om om te gaan met slecht nieuws, stelt de norm van geweld in de media ter discussie. Een andere film, “Slacktivist”, brengt de Black Lives Matter-beweging in beeld om slacktivisme te bespreken: het delen van maatschappelijke problematiek op sociale media, zonder daadwerkelijk een bijdrage te leveren.

Aan het eind van het festival stemt het publiek welke film de publieksprijs verdient. De verdienstelijke winnaar van de prijs, “The Truth is in Here”, maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om het huiveringwekkende beeld te schetsen van een dystopische toekomst waarin de Faculteit der Geesteswetenschappen in feite alle gevoel voor menselijkheid zou kunnen verliezen.

De kloof overbruggen

Een van de doelstellingen van het vak is het overbruggen van de kloof tussen vakgebieden. Studentenambassadeur Eva Branchereau (18) vindt dat dit doel zeker bereikt is. “Als student Internationale Betrekkingen en Organisaties leer ik veel over politiek, maar ik mis onderdelen van de geesteswetenschappen waar ik nu meer over te weten kom. De geesteswetenschappen zijn veel breder dan ik aanvankelijk dacht. Het is echt interessant om het hele scala aan onderwerpen te bestuderen.”

Dit was de eerste keer dat Eva een film moest maken voor een opdracht: “Het was een boeiend experiment, maar ook een uitdaging, want ik had het nog nooit eerder gedaan. Het was leuk om creatief bezig te zijn en als groep te werken. En een uitdaging aangaan is ook leuk natuurlijk!”

Tekst: Merijn Mulder
Foto’s: Buro JP