Drie vragen over het D&I-symposium 2023

Hoe kan inclusieve taal ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt op de universiteit? Dat is een van de vragen waar het tijdens het D&I-symposium 2023 op 19 januari over zal gaan. Diversity Officer Aya Ezawa beantwoordt drie vragen over dit symposium.

Waarover gaat het D&I-symposium dit jaar?

‘Het symposium, dat voor de tiende keer wordt georganiseerd, is bedoeld om stil te staan bij diversiteit en inclusie (D&I): wat is het, wat doen wij, wat hebben wij bereikt? Als universiteit staan we voor een inclusieve en diverse gemeenschap. Als onderwijsinstelling willen wij niet alleen dat onze medewerkers en studenten kennis opdoen, maar ook dat zij kunnen samenwerken met een grote diversiteit aan mensen. Daarbij speelt taal een belangrijke rol.

Er zijn veel discussies over welke terminologie je wel of niet kunt gebruiken. Met het symposium willen wij daarop reflecteren. Dat kan heel concreet zijn, zoals de workshop over het schrijven van inclusieve vacatureteksten. Hoe zorg je ervoor dat je het bredere publiek aanspreekt? Het is daarbij belangrijk om stil te staan bij wat een woord eigenlijk communiceert en aan wie.

De begrippen rondom diversiteit zijn steeds aan het veranderen. Woorden doen ertoe: hoe benoem je groepen, en hou je rekening met de gevoeligheden van specifieke termen? Zo horen wij momenteel vaker het begrip ‘tot slaaf gemaakte’ in plaats van ‘slaaf’ om aan te geven dat mensen iets is aangedaan, en dat dit niet bepaalt wie zij zijn als persoon. Als we een inclusieve gemeenschap willen bereiken waarin iedereen zich thuis voelt, dan zijn de woorden en begrippen die wij gebruiken heel belangrijk.’

Voor wie is het D&I-symposium bedoeld?

‘Alle studenten en medewerkers van de universiteit hebben een uitnodiging ontvangen. Het is dan ook vooral bedoeld om het gevoel van gemeenschap te versterken. Maar het evenement staat open voor iedereen, dus bijvoorbeeld ook oud-medewerkers of experts met wie wij samenwerken zijn welkom.

Het symposium biedt een kans om kennis te maken, in gesprek te gaan, en te netwerken. Het is niet een puur academisch symposium, maar bedoeld voor alle medewerkers. We hopen dat het programma een breed publiek zal aanspreken, zodat het ook interessant is voor medewerkers die geen wetenschapper zijn, maar wel heel belangrijk werk doen.’

Wat hopen jullie met dit D&I-symposium te bereiken?

‘Wij hopen dat mensen meer stilstaan bij het gebruik van taal. Door middel van verschillende lezingen en workshop willen we kennis verspreiden over inclusief taalgebruik. Daarnaast willen we vooral het gesprek over diversiteit en inclusie op een veilige manier voeren. Dat kan soms spannend zijn, omdat taalgebruik mensen heel persoonlijk kan raken. Wij willen een ruimte bieden om het ongemak en de stilte die er soms ontstaat te doorbreken. Daarom is het belangrijk om hierover een open gesprek te hebben met je collega's.

Veel van ons zijn opgegroeid in een wereld waarin onze eigen ervaring vanzelfsprekend is. Nu moeten we de stap maken waarbij we ons realiseren dat Europa niet altijd het centrum van de wereld is. Maar je eigen ervaring spreekt niet voor die van andere mensen. Die ervaringen zijn net zo belangrijk maar worden niet altijd gezien of erkend. Die omschakeling neemt niets van jezelf weg, maar het maakt je juist rijker. Ik hoop dat we tijdens het symposium daarover open met elkaar in gesprek gaan.’

Benieuwd naar het programma en de sprekers? Bekijk het agendaitem voor meer informatie.

Foto: Monique Shaw