Goede voornemens - hoe houd je ze vol?

Stoppen met roken, minder drinken, meer sporten, elke dag naar je werkgroep gaan... Bijna iedere student heeft ze dit jaar weer gemaakt: goede voornemens. Goede voornemens zijn een populaire manier om het nieuwe jaar in te luiden. Het is dan ook geen verrassing dat mensen over de hele wereld zichzelf beloven om bepaalde dingen te veranderen of te verbeteren in het nieuwe jaar. Maar helaas voor veel mensen heel herkenbaar: een maand later ben je ze alweer vergeten... Daarom heeft de werkgroep studentenwelzijn een aantal tips zodat jij je goede voornemens dit jaar wél volhoudt!

Waarom goede voornemens (bijna) nooit lukken.

Drie weken geleden heb je waarschijnlijk bedacht wat je in het nieuwe jaar graag allemaal wil bereiken, veranderen of verbeteren. Maar wat betekent dit nou precies? Goede voornemens zijn niets meer dan het starten van nieuwe gewoontes. Deze gewoontes moeten worden aangeleerd, want ons brein vindt het nu eenmaal fijner om de makkelijke weg te kiezen en door te blijven gaan met oude gewoontes. Daarnaast maken veel mensen de fout om hun leven ‘om te gooien’  in het nieuwe jaar. Zij starten met te veel en te grote voornemens die vervolgens al snel mislukken. Hierbij komt nog dat 1 januari voor velen geen goed moment is om te starten: vaak ben je nog brak van je oud- en nieuwfeesten. Je voelt je dan direct slecht omdat je de eerste dag van het nieuwe jaar op de bank zit en niet aan het studeren of sporten bent.

Hoe zorg je ervoor dat jij je goede voornemens wel volhoudt?

Voordat je gewoontes kunt veranderen, is het slim om  stil te staan bij wat gewoontes eigenlijk zijn. Gewoontes worden gezien als ‘een handeling die je regelmatig uitvoert zonder erbij na te denken’. Iedere keer dat je in je dagelijkse leven een gewoonte uitvoert, doorloopt je brein een zogeheten habit loop. Om ervoor te zorgen dat je een nieuwe gewoonte aanleert, moet je dus de stappen van de habit loop aanleren en doorlopen. Deze stappen luiden als volgt: (1) cue, (2) routine en (3) reward.

1. Cue

Allereerst is het van groot belang dat je een cue met jezelf afspreekt om jouw nieuwe gewoonte te triggeren. Dit kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan tijd, locatie, andere mensen of bestaande gewoontes. Zo kun je voor jezelf bepalen dat je elke dag om 10 uur (cue) even naar buiten gaat om een rondje te lopen, of bijvoorbeeld afspreken dat je na je ontbijt (cue) in ieder geval drie blokken van vijftig minuten wilt studeren op het KOG.

2. Routine

In stap twee laat je aan je onderbewustzijn weten wat je gaat doen. Neem de gewoonte van het rondje lopen. Je kunt bijvoorbeeld iedere keer je wandelschoenen aantrekken, je oortjes indoen om een podcast aan te zetten en je huisgenoot een appje sturen dat je even de deur uit bent. Zo train je je onderbewustzijn om vanaf het eerste moment van je nieuwe gewoonte te wennen aan de routine die daarbij hoort.

3. Reward

Ten slotte is het belangrijk dat je een waarde koppelt aan je nieuwe gewoonte. Sta eens stil bij je mindset na het lopen van je rondje of schrijf op hoe het studeren achteraf is gegaan. Na je rondje voel je je ongetwijfeld wat helderder en ook op lange termijn zal het lonen. Belangrijk is dat je hier bewust aandacht aan besteedt, waardoor de waarde van je nieuwe gewoonte voelbaar wordt. Hierdoor zal je nieuwe gewoonte in je ritme blijven en hou jij je goede voornemens langer vol.

Do's en don'ts

Tot slot nog een paar tips zodat het voor jou nog makkelijker wordt om je nieuwe gewoontes vol te houden. Allereerst: houd je stappen klein. Door klein te beginnen wordt de drempel minder groot en zul je makkelijker het proces van de habit loop doorlopen. Verplicht jezelf dus niet direct om vijf keer in de week te sporten, maar bouw het langzaam op. Daarnaast helpt het om ‘slechte’ gewoontes te vervangen met ‘goede’ gewoontes. Als je bijvoorbeeld merkt dat je vaak een uur van tevoren je werkgroep afzegt, maak je elke zondagavond een (realistische) planning voor de week erop.

En om af te sluiten, wees niet te streng voor jezelf. Het nieuwe jaar is een prachtig moment om te beginnen met een schone start, maar het is ook een goed moment om meer voor jezelf te zorgen en liever voor jezelf te zijn.

Meer weten?

Meer weten over deze habit loop? Lees erover in het boek ‘Atomic Habits’ van James Clear.

Heb je vragen over dit artikel of over andere onderwerpen rondom studentenwelzijn? Neem contact op met de werkgroep Studentenwelzijn + D&I.