Overhandiging tweede deel 'A History of Russian Law'

Vijf jaar na de overhandiging van ‘A History of Russian Law’, overhandigde emiritus hoogleraar Ferdinand Feldbrugge op 16 januari het tweede deel van zijn unieke overzichtswerk aan decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Joanne van der Leun.

Tijdens de ceremoniële bijeenkomst spraken verschillende genodigden over het belang van de academie om kennis te blijven vergaren over de rechtsgeschiedenis van een land zo groot, ingewikkeld en ook belangrijk voor Europa; en de prominente plek die Feldbrugge’s werk inneemt in het vergaren van deze kennis.

Na de overhandiging dankte de decaan Ferdinand Feldbrugge voor zijn feilloze nieuwsgierigheid en inzet om zijn kennis op papier te zetten. ‘Nieuwsgierigheid en onderzoek dat is gedreven door nieuwsgierigheid vormt het hart van alles wat we doen binnen de academie en binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid; Ferrie, je bent een ware inspiratie op dit gebied.’

Ferdinand Feldbrugge schreef in totaal twee overzichtswerken die samen het leeuwendeel van de rechtsgeschiedenis van Rusland omvatten. Het eerste deel heet: 'A History of Russian Law. From Ancient Times  to the Council Code (Ulozhenie) of Tsar Aleksei Mikhailovich of 1649'. Het tweede deel pakt de draad direct op waar het eerste deel stopte en is genaamd 'A History of Russian Law. From the Council Code of Tsar Aleksei Mikhailovich of 1649 to the Bolshevik Revolution of 1912'. Beide boeken zijn uitgebracht door uitgeverij Brill.