Studenten zoeken duurzame oplossingen voor bedrijven

Een circulaire watervoorziening voor dierentuin Artis, duurzame software voor de Rijksoverheid en betere afvalscheiding voor een ziekenhuis: masterstudenten Industriële ecologie en Governance of Sustainability hielpen om duurzaamheidsvraagstukken van bedrijven en overheden te beantwoorden. ‘Het is leuk dat ons onderzoek echt toegepast gaat worden in de praktijk.’

Tijdens het vak Sustainability Challenge werkten studenten in teams aan vragen over duurzaamheid van verschillende bedrijven. Een van de opdrachten kwam bijvoorbeeld van dierentuin Artis, die zijn watervoorziening wil veranderen. De dierentuin wil meer regenwater gebruiken, zodat ze het waternet van Amsterdam minder belast. Een andere vraag kwam van een adviesbureau. Zijn doel is om op grote schaal plastic afval te verminderen door wegwerpverpakkingen van restaurants te vervangen door herbruikbare varianten. Het bureau wilde weten wat dit de bezorgindustrie, restaurants en het milieu oplevert.

Nieuw businessmodel

Om daarachter te komen onderzochten de studenten verschillende zaken, vertelt student Iris. ‘We maakten een kosten-batenanalyse, keken welke logistiek nodig is en zochten uit wie er allemaal betrokken zijn in de keten en wat hun wensen zijn. Ook keken we naar initiatieven die al bestaan en wat er in andere landen op dit gebied wordt gedaan.’ Duitse restaurants zijn bijvoorbeeld sinds dit jaar verplicht om herbruikbare verpakkingen aan te bieden.

Een bezorger op de fiets die een maaltijd wegbrengt.
In de toekomst brengt deze bezorger maaltijden misschien in herbruikbare verpakkingen.

Niet alleen het milieu heeft baat bij herbruikbare verpakkingen vonden Iris en haar medestudenten. ‘Restaurants krijgen lagere inkoopkosten en voor platforms zoals Thuisbezorgd of Uber Eats zit er een nieuw businessmodel aan vast. Zij kunnen geld verdienen als ze de logistiek rondom de herbruikbare verpakkingen gaan verzorgen. Denk aan het leveren van de verpakkingen, het ophalen van gebruikte verpakkingen en het schoonmaken ervan.’

Borg op verpakkingen

Het idee van de studenten is namelijk dat er verpakkingsmateriaal komt dat door alle restaurants kan worden gebruikt. Die verpakkingen worden bij grote restaurants opgeslagen en vanuit daar verspreid naar kleinere zaken. Wie een maaltijd laat bezorgen, betaalt een borg zodat er ook weer een reden is om de gebruikte bakjes in te leveren. Dat inleveren, kan bij elk restaurant. Het idee is ook dat klanten korting krijgen op een volgende bestelling als ze een aantal keer hun verpakking hebben ingeleverd.

Presentatie van projecten

Op 12 januari presenteren alle studenten hun project tijdens het Sustainability Challenges Symposium. Daarna gaan de bedrijven en overheden die de opdrachten hadden gegeven zelf verder met hun duurzaamheidsvraagstuk. Iris: ‘Het is heel leuk dat zij er verder mee gaan. Ik vond het ook heel leuk om aan dit project te werken, omdat het zo concreet en tastbaar is. Dat is heel anders dan de meeste projecten binnen de universiteit.’

Lees ook de blog van studenten die onderzoek deden naar duurzaamheid bij de afdelingen bedrijfsvoering/inkoop van de overheid.

Sustainability Challenges Symposium

Op 12 januari presenteren de studenten in Wijnhaven in Den Haag hun oplossingen voor de duurzame vraagstukken die zij van bedrijven kregen. Ook worden verschillende presentaties gegeven. Keynote sprekers zijn Antoine Heideveld (directeur Het Groene Brein) en Dennis van Berkel (jurist van Urgenda). Het symposium is ook bedoeld om te netwerken. Studenten kunnen kennis maken met interessante bedrijven waar ze na hun studie kunnen gaan werken. En bedrijven kunnen in contact komen met elkaar en van elkaar leren op het gebied van duurzaamheid.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto: Unsplash