Brussel in Leidse sferen: een succesvol vierde alumni-event

Eind februari vond opnieuw een succesvolle editie (de vierde!) van het Leidse Alumni in Brussel-evenement plaats. Met een volgeboekte aanmeldlijst beloofde het bij voorbaat al een groot succes te worden. Het evenement vond plaats in het kantoor van Baker McKenzie, midden in het centrum van Brussel. Met een zaal op de 22e verdieping bood het meteen een geweldig uitzicht over de stad. Het werd dan ook een levendige avond met een interessante paneldiscussie en een geslaagde borrel.

Alumni, jullie zijn onze ambassadeurs!

Onze voorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow opende de avond. Zij heette iedereen welkom en sprak vervolgens over het belang van Europa, en hoe de Universiteit Leiden kan bijdragen aan de EU. Aan het einde van haar openingsspeech sprak ze de aanwezige alumni dankbaar toe: 'jullie zijn onze ambassadeurs!'

Paneldiscussie: Europe, the new geopolitical reality

Vervolgens opende Dr. Vera Scepanovic de paneldiscussie met als thema 'Europe, the new geopolitical reality'. Met sprekers uit vier verschillende faculteiten (Geesteswetenschappen, Sociale Wetenschappen, Leiden University College en Rechten) was er een universiteitsbrede vertegenwoordiging. Tijdens de paneldiscussie bleek hoezeer het publiek betrokken was, er werden veel vragen gesteld. Enkele voorbeelden: 'Kan Europa nog twee jaar oorlog in Oekraïne volhouden?', waarop Dr. Maxine David antwoordde: 'Kunnen we het ons veroorloven om niet vol te houden?' Dr. Niels van Willigen beaamde: 'We hebben geen keuze.' Een andere vraag in verband met de oorlog was: 'Is er ruimte voor een debat over openheid? We vertrouwen elkaar niet. Hoe gaan we hier uitkomen?' Dr. Joris Larik antwoordde meteen: 'Rusland verdient geen vertrouwen. Er is een patroon van moorden, bedrog en verkeerde informatie.' Waaraan dr. Maxine David toevoegde: 'Ik zie geen alternatief dan Oekraïne te verdedigen.' Al met al reflecteerden de sprekers op verschillende vragen uit het publiek waarna ze kritische vragen terugstelden. Dit zorgde voor een zeer interessant debat.

Oude bekenden ontmoeten

Na de paneldiscussie was het tijd voor de sprekers en alumni om onder het genot van een drankje en Libanees eten bij te praten en ook nieuwe contacten te leggen. Voor een aantal aanwezigen was het de eerste keer op het evenement, maar sommigen waren al vaker geweest. Anouk van Oss (alumna Internationale Betrekkingen): 'Het is mijn eerste keer bij het Brusselse Alumni Event, wat een leuk initiatief!' Ze noemde de interessante sprekers, het toffe uitzicht en bovendien vond ze het leuk om veel bekende medestudenten weer te zien. Ook Rogier Chorus (alumnus Rechten) was enthousiast: 'Heel interessant onderwerp voor een paneldiscussie. Daarnaast heb ik veel goede verhalen gehoord en vind ik dit evenement een geweldig initiatief!' Dat het evenement geslaagd was, werd ook bevestigd door Ilias Grampas (alumnus Crisis & Security management): 'Het evenement is een goede gelegenheid om bij te praten en contact te maken met anderen.' Ook gaf hij aan graag meer te weten te komen over het mentornetwerk, zodat hij huidige studenten kan helpen en ondersteunen.

De spirit van Leiden herbeleven

We spraken ook Wenzhu Brian (alumna European & International Business Law), zij zei: 'Ik wist niet dat er zoveel Leidse alumni in Brussel waren!' en op de vraag naar haar herinneringen aan Leiden antwoordde ze: 'Er is niets vergeleken bij Leiden.' Eduard Hovsepyan (alumnus Public International Law) woonde het evenement voor de derde keer bij, na de vorige editie als spreker te hebben deelgenomen. Hij vertelde enthousiast over de jaarlijkse opkomst en beschreef welke mooie herinneringen zo'n evenement bij hem oproept: 'Ik word herinnerd aan de spirit van Leiden en herbeleef het weer. Wat Leiden zo bijzonder maakt, is de combinatie van professoren en vakken, maar ook de mensen die ik tijdens mijn studie heb ontmoet. We ontmoeten en bezoeken elkaar nog steeds, het is echt onvergetelijk!'

Dank aan alle enthousiaste aanwezigen bij het geslaagde evenement, we hopen velen van jullie te zien bij het Brusselse alumni-evenement van volgend jaar!

Update je gegevens

Woon/werk je in Brussel (en omgeving) en wil je zeker weten dat je volgend jaar tijdig onze uitnodiging ontvangt? Pas dan je gegevens aan.

Update je gegevens