Turkse en Syrische studenten praten met rector over mogelijkheden steun

Een groep Turkse en Syrische studenten van de universiteit zet zich in om geld in te zamelen voor slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Twee van hen gingen op dinsdag 21 februari in gesprek met rector magnificus Hester Bijl over hoe de universiteit studenten, die zijn geraakt door de gebeurtenissen, kan steunen.

Koray Güçlü, Hester Bijl en Elif Çelem

De afgelopen tijd hebben de studenten verschillende acties opgezet om geld in te zamelen op de Universiteit Leiden en daarbuiten. Ze maakten onder meer posters om mensen op te roepen te doneren aan Giro555. Ook hielden ze een zeer succesvolle Bake Sale op de Faculteit Sociale Wetenschappen, in bijzijn van staatssecretaris Uslu. Maar het was in het begin niet makkelijk om dit te organiseren, vertellen Elif Çelem (student psychologie) en Koray Güçlü (student political science) aan Bijl.

Snelheid

Het was in eerste instantie bijvoorbeeld lastig om binnen de universiteit de juiste personen te vinden via wie ze een informatiestand en de Bake Sale konden regelen. Tegelijkertijd moesten de studenten zichzelf als groep ook nog organiseren. Çelem: ‘Die eerste periode was heel moeilijk, we wilden wat doen, maar wisten niet goed hoe.’ Bijl reageert begripvol: ‘We realiseren ons dat we als grote organisatie langzaam zijn, we moeten in dit soort situaties sneller zijn.’

Elif Çelem (l) en Koray Güçlü vertelden aan Hester Bijl onder meer dat ze zich alleen voelden na de ramp.

Je alleen voelen

Aandacht voor de gebeurtenissen in Turkije en Syrië en de gevolgen daarvan voor studenten zijn volgens Çelem en Güçlü heel belangrijk. Allebei vertellen ze zich na de ramp alleen te hebben gevoeld. Çelem: ‘Ik merkte dat medestudenten en docenten niet helemaal op de hoogte waren van de impact die de situatie op ons had. Ik verwachtte een mail van docenten met de vraag hoe het met mij ging. Dan had ik mij niet zo alleen gevoeld.’

Güçlü benadrukt ook dat het belangrijk is om niet alleen nu studenten te helpen, maar over langere tijd. ‘De situatie waar we in zitten, voelt eindeloos. Het is fijn dat studenten gebruik kunnen maken van de studentpsychologen, maar daarnaast zijn bijeenkomsten van de gemeenschap belangrijk. Als je samen bent, voel je je voor een fractie van een seconde niet zo alleen. Daarom denken we eraan om een studentenorganisatie op te zetten voor de groep van Turkse en Syrische studenten van de universiteit.’

Lessen trekken

De rector laat weten dat ze blij is dat de studenten contact hebben gezocht om namens de groep vrijwilligers met haar te komen praten. En dat ze de gebeurtenissen verschrikkelijk vindt voor alle studenten en medewerkers die erdoor geraakt zijn. Bijl wil graag lessen trekken uit wat de studenten haar hebben verteld. ‘Een volgende keer zouden we onze medewerkers eerder moeten informeren en tegelijkertijd zou er sneller een netwerk van contactpersonen moeten zijn binnen de faculteiten waar studenten terecht kunnen die iets willen organiseren.’ Ten slotte gaf Bijl aan dat ze ging kijken hoe de universiteit de studenten kan helpen de organisatie voor Turkse en Syrische studenten op te zetten.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto's: Monique Shaw