Alle zestien aanvragers van de startersbeurzen van de faculteit krijgen het onderzoeksgeld

Stefaan Van den Bogaert, vice-decaan van de faculteit der Rechtsgeleerdheid, maakte 29 maart 2023 bekend buitengewoon verheugd te zijn dat de faculteit alle aanvragers van de startersbeurzen het aangevraagde onderzoeksgeld toekent.

Gemene delers: kwaliteit en innovativiteit

Van den Bogaert prijst ‘de kwaliteit en het innovatieve karakter’ van de aanvragen. Daarnaast vindt hij dat ‘de diversiteit van de onderzoeksvoorstellen’ een goede reflectie is van de verscheidenheid aan onderzoek binnen de faculteit. Een greep uit de onderzoeksvoorstellen: de juridische implicaties van innovatieve ‘air mobility’-activiteiten (vliegende taxi’s!), de vraag of jongeren die betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit, naast dader ook slachtoffer zijn, en hoe klimaatwetgeving de klimaattransitie kan helpen vorm te geven op een manier die niet alleen ecologisch maar ook sociaal duurzaam is.

Alle instituten vallen in de prijzen

De zestien startersbeurzen komen terecht bij de afdelingen: Bedrijfswetenschappen, Belastingrecht, Civiel recht, Criminologie, Economie, Encyclopedie van het Recht, het Europa Instituut, het Grotius Centre for International Legal Studies, het Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, Ondernemingsrecht, Staats- en Bestuursrecht, Strafrecht en het Van Vollenhove Instituut voor Recht, Bestuur en Samenleving. Daarmee komen de beurzen ook terecht bij alle instituten.

Niet alleen de inhoud van de onderwerpen is divers, ook de wijze waarop de onderzoekers het geld gaan besteden verschilt: sommigen zetten Aio’s in, anderen vergroten de eigen onderzoekstijd of de onderzoekscapaciteit van de afdeling, en ook zijn er plannen gemaakt voor het opzetten van summer schools.

Doelstellingen startersbeurzen en strategisch plan matchen

De startersbeurzen zijn door minister Dijkgraaf in het leven geroepen om ongebonden onderzoek te stimuleren en jonge wetenschappers kansen te geven. De startersbeurzen sluiten goed aan op de ambities uit het strategisch plan ‘Vernieuwen en verbinden’ van de faculteit, waarbinnen onder andere ‘vernieuwing’ en ‘talent en ontplooiing’ belangrijke pijlers zijn.

Kick-offbijeenkomst

De faculteit zal in de komende weken een kick-offbijeenkomst organiseren waarin zij met de onderzoekers de administratieve en organisatorische details van de startersbeurzen zullen bespreken.