De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Dinsdag 28 februari

‘Ik ben voor half zeven wakker, wat standaard is als ik op wintersportvakantie ben. We zijn in het skigebied van Ischgl (Oostenrijk) met ons gezin en dat van mijn oudste zus. Ik ben gek op skiën, het is voor mij de perfecte manier om totaal te ontspannen. Het leven is eenvoudig: je skiet, eet geregeld wat, doet spelletjes of leest een boek en dan ga je slapen. Ischgl is mijn favoriete skioord, prachtig gelegen en met veel pistes in allerlei gradaties van moeilijkheid. De bonus is een skiverbinding over de berg naar het Zwitserse Samnaun. De woonruimte waar we verblijven huren we jaarlijks en voelt als ons tweede huis.

Ik sta op en als elke dag zorg ik ervoor dat de ontbijttafel klaar staat. De vers-brood-aan-huis-service heeft weer goed gewerkt en ik kan me niet bedwingen zelf vast wat te eten. Een voor een komen de anderen uit hun bed en het ontbijt kan echt beginnen. Hierna is het snel de skikleding aan en per auto naar de grote skilift die ons boven de 2300 meter zal brengen. Het wordt een prachtige dag, de lucht is strakblauw, ideaal. De afgelopen dagen hebben we veel lage bewolking gehad, waardoor het zicht op de piste slecht was, maar de rest van de week belooft het een paradijs te worden. Er zijn blijkbaar veel mensen die daarop hebben gewacht, de rij bij de lift is lang, maar eenmaal boven zal die massa zich snel verspreiden over het grote gebied.

Boven genieten we van een schitterende dag op skies en snowboards. Na de lunch sneak ik er met Xuefei en nicht Lotte tussenuit. We skiën naar het dal, altijd een prachtige lange afdaling, die midden op de dag bovendien heerlijk rustig is.  Onze missie is een taart voor Jasmijn te kopen, die morgen jarig is. Het wordt een prachtige ‘Sachertorte’ die we voor de rest van de dag parkeren in de auto. Tevreden gaan we weer naar boven en genieten van de middag in de sneeuw.  De dalafdaling aan het einde van de dag is uitdagender dan net na de lunch. Veel mensen doen hetzelfde en het is flink uitkijken om botsingen in de mierenhoop te voorkomen.

We zijn om 5 uur thuis, net op tijd voor een belafspraak met de voorzitter van de Nationale Commissie Sectorplannen. Een laatste rafelrand in de landelijke plannen voor het bètadomein heeft aandacht nodig. We komen tot een gezamenlijke conclusie over de weg voorwaarts. In de avond praat ik Pieter Schipper nog even bij, die ook met vakantie is, en ik hoop dat we de rest van de week inderdaad geheel aan onze vakanties kunnen wijden.

Na het eten valt de keuze voor de spelletjesfanaten op Stenen Tijdperk als het grote spel voor de avond. Dit gaat altijd mee op vakantie en is al in heel wat landen gespeeld. Het wordt een leuke avond, waarin alle spelers verrassend dicht bij elkaar eindigen. Het is passend dat de uiteindelijke winnaar de jarige van morgen is.

Na nog een paar kleinere spellen ter afsluiting, wordt het tijd om te gaan slapen en de beenspieren de gelegenheid te geven de herstellen. De weersvoorspelling voor morgen is nog steeds zeer zonnig en ik weet nu al dat voor half zeven de natuurlijke wekker gaat voor opnieuw een mooie en sportieve dag. Met natuurlijk een feestelijk versierde ontbijttafel.’