Studenten geven college aan ouderen: ‘Je kunt veel leren van andere generaties’

Generaties verbinden, eenzaamheid verminderen en geestelijke achteruitgang remmen: dat zijn doelen van de colleges van stichting Oud Geleerd Jong Gedaan, die gegeven worden door studenten. Hoe is het om als student deze colleges te geven? En wat vinden de senioren ervan?

De senioren komen bijeen op zondagmiddag in Wijkcentrum Vliethuis in Voorschoten. Ze komen luisteren naar het derde college van de reeks ‘Een nieuwe kijk op China’, gegeven door student Danique Nederveen, die met een zware tas vol Chinese literatuur arriveert. Danique is derdejaars student Chinastudies en geeft deze colleges vanuit Oud Geleerd Jong Gedaan. Deze stichting streeft naar een maatschappij waarin een leven lang leren de norm is en organiseert daarom colleges voor senioren, gegeven door studenten. Een van de doelen van Oud Geleerd Jong Gedaan is generaties met elkaar verbinden, en dat was precies de reden voor Danique om zich aan te melden als vrijwilliger. ‘Mensen praten vaak vooral met leeftijdsgenoten, maar je kunt juist veel leren van andere generaties. Dit is een hele laagdrempelige manier om dat te doen. Daarnaast kan ik kennis over wat ik leuk vind verspreiden,’ zegt Danique.

Senioren bij het college van Danique

Het is duidelijk dat Danique een passie heeft voor de Chinese taal en cultuur. Al vanaf de middelbare school leert ze Mandarijn en tijdens het college weet ze feilloos een gedicht in Mandarijn voor te lezen en te vertalen. Naast Chinese poëzie vertelt ze over de geschiedenis van de Chinese literatuur, tradities en opera. Regelmatig stelt Danique vragen aan het publiek, bijvoorbeeld over verschillen met de Nederlandse cultuur die het publiek opvallen. De deelnemers zijn erg betrokken en stellen ook kritische vragen.

Na het college stalt Danique nog een aantal boeken uit, waar grote belangstelling voor is. Een aantal senioren heeft zelf ook boeken meegebracht, en praat graag nog even na. Een meneer geeft aan het mooi te vinden dat China wordt besproken. ‘Mensen hebben vaak vooroordelen tegenover andere culturen. Maar je moet de cultuur eerst een beetje leren kennen voordat je er iets van kan vinden.’

Volgende week is alweer het laatste college uit de reeks en zullen de deelnemers echt Chinees leren praten. ‘Als het enigszins kan, kom ik volgende week om mijn eerste woordjes Chinees te spreken, hartstikke leuk’, zegt een deelneemster.

Of Danique het ook aan andere studenten zou aanraden? ‘Jazeker! Het is heel leuk en handig om deze vaardigheden op te doen, zoals presenteren, voor een groep staan, maar ook je verhaal aanpassen aan de reacties uit het publiek. Dat vergt improvisatie-skills en daar word ik steeds beter in. Ook is het heel leuk als mensen naar je toe komen achteraf, het is echt een mooie manier van kennisuitwisseling.'

Tekst: Nynke Smits
Beeld: Monique Shaw