Universitaire verkiezingen: maak kennis met de studentenpartijen

De universitaire verkiezingen komen er weer aan! Duurzaamheid, inclusiviteit, studentenwelzijn: waar vind jij dat meer aandacht aan mag worden besteed? Van 17 tot en met 20 april kun je stemmen wie jou als student vertegenwoordigt in de Universiteitsraad en je faculteitsraad. Lees verder en maak kennis met de vijf studentenpartijen.

Zowel studenten als medewerkers van de universiteit zijn vertegenwoordigd in de medezeggenschapsorganen. De Universiteitsraad volgt het College van Bestuur kritisch, geeft advies en beslist mee over belangrijke onderwerpen. De faculteitsraad is een klankbord voor het faculteitsbestuur, en heeft instemmings- en adviesrecht over allerlei zaken die de faculteit aangaan.

Sta je op de verkiezingsdatum als student ingeschreven bij de Universiteit Leiden? Dan mag je stemmen voor de Universiteitsraad en je faculteitsraad. Niet elke partij heeft kandidaten voor iedere faculteitsraad. Wie er voor jouw faculteit verkiesbaar zijn, lees je op de verkiezingswebsite.

Ella Picavet, DSP - The Hague

Democratic Students Party – The Hague (DSP – The Hague)

Lijsttrekker: Ella Picavet

De Democratic Students Party - The Hague staat voor een universiteit waar studenten gelijke kansen hebben, en is tegen dubbele standaarden in elke vorm. Zoals alle partijen beschermen wij de kwaliteit van jouw onderwijs en welzijn, maar we weten ook dat hulpmiddelen en kansen niet gelijk zijn tussen alle faculteiten, campussen en achtergronden. DSP werkt onvermoeibaar om zowel de studentengemeenschap van Campus Den Haag als de grotere internationale studentengemeenschap te vertegenwoordigen. We deinzen er niet van terug om een kritische stem voor verandering te zijn. De Universiteit Leiden moet een plek zijn waar je je veilig voelt op de campus, je mening wordt gehoord en waar discriminatie niet wordt getolereerd. Voor één universiteit in twee steden die werkt voor álle studenten: stem DSP.

Website DSP - The Hague
Instagram DSP - The Hague

Liza Koppes, LVS

Lijst Vooruitstrevende Studenten (LVS)

Lijsttrekker: Liza Koppes

LVS maakt zich sterk voor iedere student. Namens studenten in Leiden en Den Haag staan wij voor inclusie, welzijn en een kritische blik op onze universiteit. Wij kijken verder dan de collegezaal en willen dat de universiteit je – naast je studie – ook een fijne plek kan bieden. Daarom pleiten wij onder andere voor betere communicatie tussen de universiteit en haar studenten, toegankelijke universiteitsgebouwen en een sterk digitaliseringsbeleid. Stem deze verkiezingen op LVS en maak onze universiteit een fijne plek voor iedereen!

Website LVS
Instagram LVS

Jurian Calis, ONS

Ondernemende Studenten Leiden (ONS)

Lijsttrekker: Jurian Calis

Ik ben Jurian Calis en student Bio-Farmaceutische Wetenschappen. Zelf ben ik zeer actief geweest in het studentenleven en daarom ben ik lid van ONS. ONS is namelijk de groene partij voor de actieve student. Wij zetten ons in voor het Leidse verenigingsleven wat onze studentenstad zo uniek maakt. Onze aandacht gaat uit naar de extracurriculaire ontwikkeling van elke student. Wij kijken kritisch naar universitair beleid en zien erop toe dat de universiteit wordt verduurzaamd. Ook moet de Universiteit Leiden een plek zijn voor iedereen en waar het welzijn van student en docent hoog in het vaandel staat. Dus stem op ONS!

Website ONS
Instagram ONS

Victor van der Horst, PBMS

Partij voor Bèta en Medische Studenten (PBMS)

Lijsttrekker: Victor van der Horst

De Partij voor Bèta en Medische Studenten (PBMS) geeft het LUMC en FWN een stem op universitair en facultair niveau, en met succes! Een universiteit met weinig bureaucratie en eerlijke vertegenwoordiging: daar zetten wij ons voor in. Studenten en medewerkers worden nu geconfronteerd met te strenge inschrijfregels voor vakken en tentamens. Ook willen wij meer betaalbaar eten in de kantines en ruimere openingstijden. PBMS is de snelst groeiende partij van de universiteit en neemt verantwoordelijkheid. Wij hebben raadsleden in alle lagen en spreken studenten en medewerkers van alle faculteiten. Wij zijn constructief en onze deur staat altijd open.

Website PBMS
Instagram PBMS

Bas Knapp, LSP

Liberale Studenten Partij (LSP)

Lijsttrekker: Bas Knapp

Tijdens de universitaire verkiezingen kunnen studenten hun stempel drukken op het reilen en zeilen van onze mooie universiteit. Of het nu gaat over studiefaciliteiten, over hoe we onze gebouwen verduurzamen, hoe we de kwaliteit van het onderwijs verbeteren of het rijke studentenleven stimuleren: de kans is groot dat de universiteitsraad en/of de faculteitsraden daarover meepraten én meebeslissen. LSP is de nieuwste, snelst groeiende en grootste studentenpartij van Leiden. Ons motto is: je studententijd is veel meer dan studeren. Voor die gedachte maken wij ons sterk! Vragen of suggesties? Contact ons via de socials.

Instagram LSP