Nieuw vak Experimentation I: Programming Psychological Experiments ontwikkeld met Grass Shoots subsidie

Vorig jaar ontving Henk van Steenbergen een Grass Shoots subsidie om het onderzoeksmaster-vak 'Experimentation I: Programming Psychological Experiments' volledig opnieuw te ontwikkelen. Het vak werd afgelopen blok voor het eerst aangeboden en is net afgerond. Tijd voor een korte terugblik.

Tijdens dit vak leren studenten programmeren en ontwerpen ze gedragsexperimenten. Voorheen werd dit gedaan in het softwarepakket E-Prime. De vernieuwde cursus focust helemaal op OpenSesame en de programmeertaal Python, beide zijn Open Source.

Door de beurs was het mogelijk voor Henk van Steenbergen, universitair hoofddocent bij de sectie Cognitieve Psychologie, om samen met promovendus en programmeur Jeshua Tromp veel nieuw onderwijsmateriaal te schrijven in de vorm van een JupyterBook waardoor python-code gewoon in de browser uitgetest kon worden. Dit materiaal is inmiddels voor iedereen toegankelijk gemaakt en vrij te gebruiken voor studenten en medewerkers.

'Grondige onderwijsvernieuwing is een enorme uitdaging'

Van Steenbergen was erg blij dat de Grass Shoots subsidie aan dit project werd toegekend: 'Grondige onderwijsvernieuwing is een enorme uitdaging omdat de standaard urenvergoeding voor onderwijs hierin vaak niet voorziet. Het opzetten van deze nieuwe cursus heeft honderden uren extra gekost, mede omdat er nog onvoldoende cursusmateriaal beschikbaar was. Door deze grant kon een deel van deze tijd vergoed worden.'

Autograders

Daarnaast zijn autograders ontwikkeld, zodat studenten wekelijks hun aangeleerde vaardigheden konden monitoren. Van Steenbergen: 'Gedurende het vak deden we een pilot met een betaalde autograder waardoor code automatisch zou kunnen worden nagekeken. Helaas bleken er nogal wat kinderziektes in die software te zitten. Ook bleek de autograder eigenlijk niet zo geschikt voor studenten die voor het eerst leren programmeren. Daardoor moest alsnog een deel van de opdrachten handmatig worden nagekeken.'

Daarbij komt dat de licentie van deze autograder software prijzig is. Hoewel er ook open-source alternatieven beschikbaar zijn, is de integratie in Brightspace daarvan lastiger vanwege dataprivacy en technische aspecten. Naar een oplossing voor dit probleem wordt momenteel gezocht.

'Dit vak is nu weer toekomstbestendig'

Team effort

Van Steenbergen is trots op wat hij samen met Jeshua Tromp en hun team van werkgroepdocenten heeft bereikt: 'Dankzij deze Grass Shoots subsidie hebben we een nieuw vak ontwikkeld waarbij studenten gewoon hun eigen laptop gebruiken en niet afhankelijk zijn van dure licenties. Bovendien hebben studenten zich de basisbeginselen van het programmeren in Python eigen gemaakt, de meest gebruikte programmeertaal van dit moment.

Ons vak bereidt onze studenten beter voor op een carriere binnen of buiten de wetenschap waarin goede programmeervaardigheden steeds belangrijker worden. Dit vak is nu weer toekomstbestendig.'

Ontwikkeling software en tools

Methodologische vernieuwing is een van de speerpunten van het onderzoek en onderwijs van Van Steenbergen en zijn collega’s. Zo is hij een van de hoofdauteurs van The E-Primer, het eerste introductieboek van het software packet E-Prime dat in de afgelopen tien jaar voor het vak Experimentation I werd gebruikt.

Hij en zijn collega's ontwikkelden eerder ook de QRTEngine, waardoor het mogelijk was om online reactietijdexperimenten uit te voeren in Qualtrics. Daarnaast heeft Van Steenbergen voor zijn eigen onderzoek software ontwikkeld voor de analyse van onder meer pupil data.

Ook was hij langere tijd beheerder en ondersteuner van het computercluster Corleone, de voorganger van de huidige grootschalige HPC-faciliteit ALICE. Lees meer op de website van het AMA lab.