Zomer vol congressen in Leiden

Het wordt een zomer vol conferenties bij de Faculteit Geesteswetenschappen in Leiden. De komende maanden is er voor ieder wat wils te doen aan de universiteit, met name op het gebied van talen en culturen van Afrika en het Midden-Oosten.

Bantu Syntax and Information Structure Conference, 8-9 juni

Na zes jaar onderzoek worden begin juni de resultaten van het Bantu Syntax and Information Structure (BaSIS) project gepresenteerd. Ter ere hiervan wordt een tweedaagse conferentie georganiseerd die zowel fysiek als online bij te wonen is.

10th Conference of the International Society for the Study of Argumentation (ISSA), 4 - 7 juli

Dit vierjaarlijkse congres op het gebied van argumentatie zal deze zomer voor het eerst plaatsvinden in Leiden. Circa 250 internationale onderzoekers die zich bezighouden met argumentatie, (informele) logica en retorica zullen hier hun nieuwste onderzoek presenteren.

Rencontre Assyriologique Internationale, 17-20 juli

Op dit jaarlijkse congres worden ongeveer 400 assyriologen uit de hele wereld verwacht. De standplaats van het congres verandert per jaar, dus de volgende kans om het in Leiden mee te maken, is pas over tien jaar.

13th International Congress of Egyptologists, 6-11 augustus

Voor het eerst in Leiden, dit Egyptologen-congres. Van 6 tot 11 augustus worden de 750 tot 1000 deelnemers getrakteerd op de nieuwste ontdekkingen uit het veld.

10th European Conference of Iranian Studies, 21-25 augustus

Op dit vierjaarlijkse congres worden ongeveer 200 iranologen verwacht, voornamelijk uit Europa. De onderwerpen die aan bod komen, hebben onder meer betrekking op filologie, taalkunde, literatuur, geschiedenis, religieuze en culturele studies, kunst en architectuur, archeologie, filosofie en antropologie.

52th Colloquium on African Languages and Linguistics, 28 – 30 augustus

Eind augustus strijkt het colloquium on African Languages and Linguistics neer in het Lipsius. Het congres wordt voor de 52e keer gehouden en biedt ruimte aan alle Afrikaanse talen.

Organiseer je ook een conferentie, en staat deze er nog niet bij? Mail de redactie.

Workshop Scholarly Vices: Persistence, Transmission, Circulation, 23 - 25 augustus

Dit evenement brengt vijftien experts uit heel Europa en Noord-Amerika samen om te discussiëren over hoe en waarom wetenschappelijke zonden in de loop der tijd zijn blijven bestaan. Tot de sprekers behoren Richard Newhauser (Tempe, Arizona), Sorana Corneanu (Boekarest), Sari Kivistö (Tampere), Jamie Cohen-Cole (Washington D.C.), Arnoud Visser (Utrecht), Marian Füssel (Göttingen), Lukas Verburgt (Amsterdam), Pieter Huistra (Utrecht), Dieter Fuchs (Wenen) en Amy Chambers (Manchester). De workshop zal leiden tot een publicatie die in 2025 zal verschijnen.