‘Als je samenwerkt, krijg je een veel breder begrip’

Op de Capstone Conference presenteerden studenten van het Honours College 'Humanities Lab' hun afsluitende projecten. In kleine groepen deden ze onderzoek naar maatschappelijke thema’s. Hiervoor werden inzichten uit een variëteit aan vakgebieden verzameld. “Het doel is om zoveel mogelijk van elkaar te leren.”

Er heerst een enthousiaste en bruisende sfeer in Scheltema. Verschillende groepen studenten presenteren de voorlopige conclusies van hun onderzoeken. Er is enorme diversiteit in de thematiek. Onder andere Pan-Afrikaanse kunst, natuur, consumentisme en gezondheid komen aan bod. De komende maand gaan de studenten deze thema’s verder uitwerken in een tijdschrift, een zogeheten ‘green paper’.

Multidisciplinair

Wat opvalt is dat niet alleen verschillende thema’s langskomen, maar dat ook daarbinnen meerdere invalshoeken worden gebruikt. Studenten leren sociale vraagstukken te analyseren en samen tot een oplossing te komen. Hiervoor moeten methodes en inzichten vanuit verschillende onderzoeksvelden worden gecombineerd. De groepen zijn daarom zo divers mogelijk samengesteld, vertelt begeleidend docent Jan Sleutels. “Het doel is om zoveel mogelijk van elkaar te leren.”

Het multidisciplinaire aspect is precies wat Mirek Bui (International Studies) aansprak aan het vak. Ondanks dat hij geen technische studie doet, is hij wel erg geïnteresseerd in bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. “Het is juist belangrijk om vanuit de Geesteswetenschappen naar dit thema te kijken, want het kan ook ons helpen bij het doen van onderzoek”, legt hij uit. Zo heeft hij afgelopen jaar algoritmes gebruikt om teksten te analyseren.

Dingen veranderen

Deelnemers Robin Sangers (Geschiedenis en Rechten) en Sara Drino Do Amaral Coutinho (International Studies) gingen voor hun onderzoek aan de slag met het thema gezondheid. Ze bekeken de ondersteuning voor studenten die last hebben van hun mentale gezondheid. Hiervoor onderzochten ze de faciliteiten aan de Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam, Erasmus Universiteit en de TU Delft.

'Vanuit je eigen belevingswereld kan je snel een tunnelvisie ontwikkelen'

Het onderwerp gaat ze aan het hart. “Het is een relevant thema”, vertelt Sara. “Veel studenten voelen zich alleen en een beetje verloren.” Ze zijn dan ook niet van plan het onderzoek los te laten na de afsluiting van het vak. Hun aanbevelingen worden gedeeld met de onderzochte universiteiten. “Dan kunnen ze ermee aan de slag en dingen veranderen.”

Gezamenlijke visie

De deelnemers van Humanities Lab hebben de afgelopen jaren zelf hun vakkenpakket kunnen samenstellen. Dat iedereen aan het einde weer samenkomt bij de Capstone Conference, is volgens deelnemer Emma Ooms (Geschiedenis) essentieel. “Vanuit je eigen belevingswereld kan je snel een tunnelvisie ontwikkelen. Als je samenwerkt, krijg je een veel breder begrip.” Eveline de Bie (Psychologie) sluit zich hierbij aan. “Iedereen heeft een eigen achtergrond en expertise, maar je drukt dat uit in een gezamenlijke visie.”

Tekst: Robin Buijs
Foto's: Buro JP