Conferentie ‘Power and Counterpower in Democracy: Multidisciplinary Perspectives'

Nu zowel oude als nieuwe democratieën steeds vaker te maken krijgen met negative ontwikkelingen op democratisch gebied, is er vanuit maatschappelijk oogpunt behoefte om het ontwerp en de effectiviteit van democratische 'checks and balances' te herzien. Het doel van de conferentie op vrijdag 9 juni is om multidisciplinaire inzichten uit te wisselen over wat de checks and balances robuust maakt en wat de belangrijkste factoren zijn die leiden tot hun ontmanteling.

Vier vragen aan Dr. Honorata Mazepus, een van de organisatoren van de conferentie, over de conferentie 'Power and Counterpower in Democracy: Multidisciplinaire Perspectieven':

Dr. Honorata Mazepus

Waarom hebben jullie dit evenement georganiseerd?

Mazepus: 'Dit evenement is het slot van het interdisciplinaire project 'Keeping the powerful in check' (gesponsord door het Leids Universiteits Fonds). Tijdens de conferentie staan democratische checks and balances centraal en komen wetenschappers uit verschillende disciplines bijeen om hun perspectieven op checks and balances te presenteren en de resultaten van hun onderzoek te delen. De workshops en de keynote door Prof. John Gerring zijn bedoeld om een interdisciplinaire uitwisseling te stimuleren en nieuwe ideeën te genereren over hoe de macht van regerende elites wordt begrensd en versterkt in democratieën.

Je kunt het volledige interview lezen op onze Engelstalige website