De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Woensdag 7 juni

‘Ik zit om 6.45 uur op de fiets naar het station. De stad is nog erg rustig en de rit gaat sneller dan normaal. Vandaag wordt een lange dag. Vandaag is er in Leiden een grote assemblee van Una Europa, de alliantie van elf Europese topuniversiteiten waar we sinds vorig jaar lid van zijn. Mijn dag zal er van begin tot eind mee gevuld zijn.

Ik vertegenwoordig onze universiteit in de Research Strategy Group (RSG) van Una Europa, die gaat over onderzoeksprogramma’s en -samenwerkingen. Vaak vergadert de RSG samen met de Board of Directors die alle werkgebieden overziet. Een aantal van ons wilde vandaag ook wel eens samen zitten zonder Board. Omdat de dag verder helemaal vol zit, hebben we besloten dan maar om half acht vanochtend samen te ontbijten in het Golden Tulip Hotel. Het vroege opstaan blijkt de moeite waard. Het is goed om informeel te kunnen overleggen en tijd te hebben elkaar persoonlijk beter te leren kennen.

Om half negen ga ik per fiets naar het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG), waar de overleggen plaatsvinden. Ik kom hier graag. Tijdens mijn promotietijd in Utrecht kwam ik al in het KOG om landelijke seminaria statistische fysica bij te wonen. Het was toen nog het laboratorium voor natuurkunde en ik herinner me goed de karakteristieke geur die hoort bij een mechanische werkplaats. Vandaag geen natuurkunde, maar als altijd wel de goede herinnering.

Ik start met een kort overleg met het Leidse team. De stapel met stukken voor de vergaderingen van Una Europa is altijd indrukwekkend groot. Gelukkig is er altijd hulp vanuit de centrale ondersteuning van de universiteit bij het bestuderen, annoteren en voorbespreken van deze stukken.

Een dagje KOG: vandaag geen natuurkunde, maar zoals altijd wel de goede herinnering

De rest van de ochtend volgt een reeks van inleidingen, rapportages en voorstellen, met uitgebreide discussies. Veel overleg vindt plaats over de seed funding projecten, waar de consensus is dat er in het najaar weer een call moet komen, dat er eigenlijk meer budget voor zou moeten zijn en er voldoende kansen moet zijn voor jongere groepsleiders.

Een ander onderwerp waarover veel discussie is, betreft het EU-Cofund-voorstel waarmee de alliantie hoopt tientallen promotieplaatsen binnen te halen. Een aantal partneruniversiteiten heeft problemen met de eigen bijdrage die nodig is bij Cofund-projecten en kan zich niet committeren aan het voorstel. Velen van ons zien een te klein programma als een risico dat de alliantie zich uit de markt prijst voor een hoge ranking bij Cofund. Na veel overleg beslissen we de komende weken nog eens goed naar de budgetten per positie te kijken. De hoop is dat naar beneden bijstellen een aantal universiteiten beweegt alsnog mee te doen.

Na een goede en geanimeerde lunch volgt een interessante middag. Ik volg met belangstelling de rapportages van de “self-steering committees” die over de strategie op het gebied van de grote inhoudelijke thema’s van Una gaan. Dat zijn onder andere AI, OneHealth, Future Materials en Sustainability.

We sluiten de dag af met een feestelijke receptie in de tuin van het academiegebouw. Het is prachtig weer, het eten is heerlijk, de sfeer uitstekend. De vele gasten vermaken zich prima en zullen met een goed gevoel over Leiden terugreizen. Leuk om mee te maken! Tegen half acht vind ik het wel goed geweest, twaalf uur in hetzelfde gezelschap is genoeg. Het is tijd om naar huis te gaan.

Terug in Den Haag lijkt niets op de rust van vanochtend. Muse treedt op op het Malieveld en drommen mensen zijn op de been. De fietstocht van station naar huis moet via een omweg, intensief begeleid door rockmuziek waarvan we de verdere avond in de tuin ook nog enigszins kunnen meegenieten. Niet iets voor elke dag, maar vandaag past het goed bij het feestelijke gevoel waarmee ik Leiden verliet.’