Leiden door de lens van studenten: Student Loïs de Jong wint Mediawedstrijd

Student Loïs de Jong won op 13 juni de finale van de Leidse mediawedstijd met een TikTok-video waarin Leiden schittert als studentenstad. Haar filmpje was volgens de jury ‘voor de generatie (aankomende) studenten van nu het meest aansprekend, vrijwel alle onderdelen van het studentenleven zaten erin, en het meest origineel’.

De winnares ontvangt 1500 euro en haar filmpje kan worden gebruikt als promotie voor Leiden als studentenstad.

De finale van de Mediawedstijd werd gehouden in de Leidse discotheek De Wibar die was omgetoverd tot filmtheater. Deelnemers maakten een filmpje van Leiden als hun studentenstad. De jury bestond uit een scholier, een student en oud-student, de cultuurmakelaar en afgevaardigden van de Universiteit Leiden en de gemeente.

De Mediawedstrijd is een initiatief van het Strategisch Partnerschap StudentenStad van de MASCQ-studentenverenigingen (Minerva, Augustinus, SSR-Leiden, Catena en Quintus), de studentenroeiverenigingen Njord en Asopos De Vliet, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen Leiden (PKvV), de gemeente Leiden en Leiden&Partners.

TikToks, vlogs en video’s

De wedstrijd was de eerste editie sinds vier jaar, toen het nog ‘de Filmwedstrijd’ heette. Dit keer waren de studenten vrij in de keuze van hun media. Wat voorheen een korte film moest zijn, mocht deze editie ook een tiktok-serie, vlog en dergelijke zijn. Het thema ‘Leidse Lifestyle’ stond open voor (een studentikoze) interpretatie. De presentatie was in handen van studenten van de PKvV die ook een grote rol had in de organisatie van dit studentenevenement. Een korte film à la Wes Anderson, een zwart-wit film, een vlog, TikTok-series en een portretreeks van Leidse studenten kwamen voorbij.

Leiden in haar grootsheid

De jury kwam na rijp beraad tot een oordeel: ‘De winnaar, Loïs de Jong, laat Leiden door het hele jaar heen zien, in haar grootsheid, zie Leidens Ontzet en meer, maar ook de intimiteit van een vriendengroepje in het park. De vorm past bij deze tijd en het filmpje is helemaal compleet met kop én staart,’ aldus de jury. Loïs de Jong kon de prijs niet persoonlijk in ontvangst nemen, maar ze kon via een mobieltje worden ingebeld. Ze stelde haar TikTok samen met eerdere posts over Leiden. De tweede prijs was voor de video Mijn Leidsche leven, van Ember en Jacco, en nummer drie werd de TikTok van Bilou, Sander & Duco. Zij ontvingen 750 euro en 250 euro.

Mediawedstrijd in Wibar

Aantrekkelijke stad

De organisatie hoopt dat deze editie het startsein is voor nog meer inzendingen de komende jaren. ‘Nu bijna elke student tiktokker, vlogger of influencer is, wilden we deze creatieve kant van studenten een podium te geven. Hoe leuk is het om studenten zelf hun stad te laten promoten’, aldus Sophia Wouda, bestuurslid van de PKvV. Of dat doel bereikt is? Jurylid scholier Bas twijfelt nog tussen studeren in Amsterdam of Leiden. De filmpjes lijken hem toch naar het Leidse te verleiden. ‘Het is een erg aantrekkelijke stad', aldus Bas die na zijn eindexamen eerst een tussenjaar neemt.

Bekijk hier de winnende video

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

StudentenStad

Het Strategisch Partnerschap StudentenStad is in 2015 ontstaan als een unieke samenwerking tussen de Leidse studenten en de stad. In een stad met vele tienduizenden studenten leidt het convenant onder meer tot de inzet van talent voor het organiseren van evenementen en het meedenken in maatschappelijke vraagstukken. Bij alle activiteiten wordt nadrukkelijk de verbinding gezocht met inwoners van Leiden. De activiteiten variëren van de Reanimatiedag tot de Langste Leidse Tafel.

Beeld: Simone Both