Zuid-Afrikaanse studenten winnen Children’s Rights Moot Court 2023

Het team van de University of Pretoria heeft de vijfde editie van de internationale Children’s Rights Moot Court gewonnen. Deze pleitwedstrijd wordt tweejaarlijks georganiseerd door Universiteit Leiden in samenwerking met advocatenkantoor Baker McKenzie.

De Children’s Rights Moot Court werd gehouden tussen 19 en 28 juni. 36 studententeams van universiteiten van over de hele wereld hebben meegedaan en namen het in meerdere rondes tegen elkaar op. Dit jaar stonden de rechten van het kind centraal in de context van klimaatverandering.

De finale ging tussen de University of Pretoria (als eiser) en Tashkent State University of Law uit Oezbekistan (als verweerder). De studenten moesten pleiten ten overstaan van een vijfkoppige rechtbank onder leiding van Professor Ann Skelton, voorzitter van het Kinderrechtencomité van de Verenigde Naties. De andere leden van de rechtbank waren Muhammad Imman Ali (voormalig rechter bij de Hogeraad Bangladesh), Claudia Benavides (partner en Global Chair van Dispute Resolution, Baker Mckenzie), Raadsheer Ronnie Boodoosingh (appelrechter van het hooggerechtshof Trinidad & Tobago), en Dr Margaretha Wewerinke-Singh (auteur van de casus voor de Children’s Rights Moot Court 2023 en universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam).

Namens Leiden deed er dit jaar een team mee dat bestond uit studenten van de Advanced Master International Children’s RightsJiali Zhou, Tianle Ye, Samantha Kudzai Ruponga en Tamizhoviya Indhoomati Thangavel. Het team heeft de prijs gewonnen voor de Beste verdediging voor de verweerder.

De finale van de Children's Rights Moot Court 2023

Honderden vrijwilligers

Meer dan 300 vrijwilligers, onder meer van Baker McKenzie, hebben dit evenement mogelijk gemaakt. Zij keken de schriftelijke stukken van de studenten na, traden op als rechter, maakten wedstrijdschema’s die rekening hielden met de verschillende tijdzones, faciliteerden de online rondes, trainden en coachten de studenten, trainden de rechters, waren dag en nacht bereikbaar in het geval van technische problemen en verstuurden nieuwsbrieven. We zijn ook erg trots dat we konden rekenen op vele rechters en andere experts, die kritische vragen stelden aan de studenten en constructieve feedback gaven.

Professor Ton Liefaard, die de UNICEF-leerstoel Kinderrechten bekleedt in Leiden, had nog het volgende mee te delen aan de studenten: ‘We zijn trots om weer samen met Baker McKenzie een praktisch leermoment te creëren dat een langblijvende indruk zal hebben. Door dit jaar te focussen op klimaatverandering willen we aandacht schenken aan het actuele thema op het gebied van kinderrechten. We zijn bovenal trots op de manier waarop elke student de complexe juridische concepten heeft aangepakt en de interessante inzendingen die we hebben gekregen. Namens de Faculteit der Rechtsgeleerdheid willen wij alle studenten feliciteren die mee hebben gedaan aan deze editie en wensen wij deze toekomstige juristen het beste toe.’

• De winnaar van de Children’s Rights Moot Court 2023 – University of Pretoria, South Africa. Teamleden: Chaun D Duplessis, Muskaan Singh, Yonela Vayo and Kimberlin Brink.
  • Runner-up – Tashkent State University of Law, Uzbekistan. Teamleden: Sevarabonu Bekkulbekova, Rano Abdunaimova, Sarvarbek Abduazizov and Zukhra Abdurashidova.
  • Beste beroepschrift – Moi University, Kenya. Teamleden: Sandra Koile, Jonathan Ndolo, Trazylyne Gati and Joseph Aduke.
  • Beste verweerschrift – Queen's University Belfast, Northern Ireland. Teamleden: Fallon Burns, Declan Cormican, Meghan Ang and David Atkinson.
  • Beste verdediging voor de klager – University of Pretoria, South Africa. Teamleden: Chaun D Duplessis, Muskaan Singh, Yonela Vayo and Kimberlin Brink.
  • Beste verdediging voor de verweerder – Leiden University, Netherlands. Teamleden: Jiali Zhou, Tianle YE, Samantha Kudzai Ruponga and Tamizhoviya Indhoomati Thangavel.
  • Beste pleiter (gebaseerd op de scores van de voorronde) – Mallar Mitra, West Bengal National University of Juridical Sciences, India.

Universiteit Leiden feliciteert alle winnaars en wil graag iedereen bedanken die heeft meegedaan aan deze internationale pleitwedstrijd. De volgende editie zal in 2025 worden gehouden.