Populariseren kun je leren, in het Science Skills Lab
Met beschimmelde burgers, ruimtewezens en TicTacjes in de hand presenteerden studenten van het Honours College ‘Bèta & Life Science’ hoe wetenschappelijke inzichten de toekomst kunnen beïnvloeden. “Wetenschap met een algemeen publiek kunnen delen is een essentiële vaardigheid.’’
Het Honours College-traject Bèta & Life Science is een extracurriculair programma voor gemotiveerde studenten aan de Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen en van de opleiding Biomedische Wetenschappen (LUMC). Het start in het eerste jaar met het Science Skills Lab, waar studenten zich in een actueel wetenschapsonderwerp verdiepen en verschillende onderzoeksvaardigheden aanleren.
Populairwetenschappelijk symposium
In de eindbijeenkomst populariseren studenten de inzichten over dit onderwerp naar een breder publiek. In de aanloop hiernaartoe hebben de studenten workshops gekregen over het interviewen van een wetenschapper, het maken van een poster en het presenteren van onderzoek. Vandaag pitchen de groepjes in de centrale hal van Van Steenis hoe de wetenschappelijke ontwikkeling die zij bestudeerd hebben ons leven in de toekomst kan beïnvloeden.
Docent Julie Schoorl: ‘’Kan je bijvoorbeeld aan je ouders, die buiten jouw vakgebied staan, uitleggen waar je je mee bezighoudt? Het is belangrijk dat je onderzoek goed te begrijpen is voor een buitenstaander, dus zonder vakjargon te gebruiken bijvoorbeeld. Wetenschap met een algemeen publiek kunnen delen is een essentiële vaardigheid.’’
Ruimtewezens en schimmelburgers
Om toegankelijk te presenteren hebben alle studenten gekleurde posters gemaakt en gebruiken ze visual props, zoals een beschimmeld broodje bij het onderzoek naar schimmels als vleesvangers. Een ander groepje deed onderzoek naar het probleem van antimicrobiële resistentie. Als je te veel antibiotica gebruikt, kan je resistent worden voor bacteriën. Student Erik illustreert dat en neemt in één keer een handvol TicTacjes. ‘‘Wat ik nu doe, moet je dus niet doen!’’
'Ik heb geleerd dat wetenschappers enthousiast zijn over hun onderwerp en er graag met je over willen praten'
Lorenzo Costa, eerstejaarsstudent biologie, staat met een ruimtepoppetje in zijn hand bij zijn poster over buitenaards leven. ‘’We hebben geleerd dat het belangrijk is om bezig te zijn met hoe je publiek naar je presentatie kijkt, en om je af te vragen of ze je verhaal snappen. Daarvoor is een goede opening, een metafoor en een prop belangrijk, dat weet ik nu. Maar dat ga ik niet altijd met dit poppetje in mijn hand doen, hoor!’’, knipoogt hij.
Proefdieren op de proef
Alle groepjes spraken voor hun onderzoek een wetenschapper die hen kon informeren over het onderwerp. Eerstejaarsstudent biologie Floris van Geest is blij dat hij geleerd heeft hoe je kan interviewen. ‘’Ik heb geleerd hoe je wetenschappers benadert. Als je iets wilt weten over hun onderzoek: stuur gewoon en mail en er komt een afspraak. Wetenschappers zijn enthousiast over hun onderwerp en willen er graag over praten. Dat weet ik nu voor vervolgvakken.’’
Floris deed met zijn groepje onderzoek naar de alternatieven voor het gebruik van proefdieren, zoals organoids. Dat zijn mini-orgaantjes van cellen die alle lichaamsfuncties van een bepaald orgaan nabootsen. Floris: ‘’We zouden willen dat er geen proefdieren meer nodig zijn, maar de alternatieven staan nog in de kinderschoenen.’’ Hij wisselt het delen van zijn eigen bevindingen af met het luisteren naar de andere presentaties en het bekijken van de posters. ‘’Gedurende dit semester was je als groep met je eigen ding bezig, nu kunnen we ook naar de rest luisteren en daarvan leren.’’
Terechte winnaars
Na alle pitches is het tijd voor het juryberaad en het tellen van de publieksstemmen. De jury en het publiek zijn het eens: het proefdierengroepje wint. Docent Anne Land-Zandstra: ‘’De poster zag er mooi uit, de pitch was goed en bijpassend, en ze hebben goede props gebruikt. Alles wat we ze in de colleges hebben meegegeven, zat er dus in. Het zijn terechte winnaars.’’ Met gepaste trots hangt het winnende groepje hun poster op in het gebouw, op het prikbord van Van Steenis.
Tekst: Femke van de Griendt
Foto's: Buro JP