De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Maandag 21 augustus

‘Ik word wakker om 6 uur en besluit dat er genoeg te doen is om maar gewoon op te staan. Voor het eerst in 3 weken ga ik naar de campus in Leiden en voor het eerst in ruim 3 weken zijn er kinderen om naar om te zien in de ochtend. Ik heb ze gisteren van Schiphol gehaald, na een lange vlucht vanuit Shanghai waar ze samen met mijn vrouw Xuefei de zomer hebben doorgebracht bij hun grootouders, tante en neefje. Voor het eerst sinds de uitbraak van Covid-19, dus het was hoog tijd. Ze hebben een mooie zomer gehad, maar zijn ook blij weer thuis te komen. Xuefei komt over een week ook weer terug.

Natuurlijk was ik graag meegegaan naar China, maar toen we hoorden dat er eindelijk een aannemer was die de hoognodige renovatie aan ons huis kon doen, was het besluit snel genomen: Ik zou deze zomer thuisblijven om toe te zien op een goed verloop en besluiten te nemen waar nodig. Dat heeft een interessante en intensieve zomer gegeven. Voor mijn gevoel heb ik tonnen stof verwerkt, ondanks alle stofsluizen die in huis waren aangelegd. Het was goed dat ik alleen was, met het beperkte aantal kamers dat begaanbaar was. Ik heb tussen de bemoeienis met de werkzaamheden door de tijd nuttig en leuk doorgebracht. Hard gewerkt aan een aantal publicaties, overleg met promovendi en een proefschriftmanuscript in de groep uitgebreid van commentaar voorzien. Tussendoor af en toe wat bestuurszaken, maar op dat front was het erg rustig. Gelukkig geen crisissituaties! Ter ontspanning geregeld films gekeken en dagelijks naar het zwembad, om een uur baantjes te trekken. Het was in ieder geval anders dan anders en dat is volgens mij de essentie van vakantie.

Maar vandaag dus weer terug naar het normale ritme en dat is ook goed. Ik ben uitgerust en heb ik zin in het nieuwe jaar. De kinderen zijn ook vroeg op, met dank aan de jetlag. We ontbijten, ik ontvang de aannemer en we nemen samen door wat er vandaag gaat gebeuren. Daarna de gang naar Leiden, waar het goed is de collega’s in het faculteitsbureau weer te begroeten. Zomerervaringen worden uitgewisseld, iedereen is vol energie.

Ter ontspanning keek ik geregeld films en ging ik dagelijks naar het zwembad.

De rest van de dag verloopt met een normaal overlegritme, startend met het agendaoverleg met Carey: wat staat er komende weken te wachten en hoe passen we alles in? De dossiers die er voor het reces lagen komen weer snel tot leven. Deze week zijn er al belangrijke overleggen over de meerjarenbegroting en de bestuurlijke transitie en die moeten worden voorbereid. Suzanne is hard aan het werk aan de toelichting bij de begroting. Wat een binnenkomer, de eerste dag. We praten er kort over, vanavond kan ik het resultaat lezen. Aan het einde van de middag hebben we agendaoverleg met Lucy, de voorzitter van de Faculteitsraad. Het zal volgende week de laatste vergadering zijn met de raad in deze samenstelling. En wel een hele belangrijke, waar we instemming gaan vragen op de meerjarenbegroting en het facultair strategisch plan. We zijn het snel eens over de agenda; hopelijk zijn we het volgende week ook zo snel eens over de inhoud.

Ik spoed me naar huis, waar de kinderen, natuurlijk nog geplaagd door de jetlag, hard aan eten toe zijn. Samen met Jasmijn kook ik en tijdens de maaltijd hoor ik over de eerste schooldag. Na het eten een snelle ronde om te kijken hoe de werkzaamheden aan onze achtergevel vorderen, waarna ik de dag van morgen voorbereid: de eerste bestuursvergadering, het jaar start echt. Ik vind nog net een uurtje om te zwemmen, dat zomerritme kan ik nu nog niet opgeven. Maar voor de rest voelt het alweer als een normale week en dat vind ik best een goed teken. Kom maar op, nieuw academisch jaar!’