Meer Nederlands op de universiteit? ‘Internationals zijn juist hard nodig’
Hij deed een Engelstalige opleiding, volbracht een master in het buitenland en geeft nu les binnen een Engelstalige opleiding aan de Campus Den Haag. Eigenlijk is Jan Meijer de definitie van een internationale wetenschapper en daar is hij trots op.
Meijer geeft les binnen de bacheloropleiding International Relations and Organisations in Den Haag. Bijna dagelijks staat hij voor een groep ambitieuze, veelal internationale studenten. We vroegen hem naar het belang van internationalisering van onze universiteit en van Engelstalige opleidingen.
Is de Universiteit Leiden een Nederlandse of een internationale universiteit?
‘Volgens mij is de Universiteit Leiden een bekende universiteit binnen Nederland, met veel Nederlands onderwijs en met een lange Nederlandse geschiedenis. Maar Leiden heeft ook duidelijk een internationaal profiel. Met de Campus Den Haag spreekt de universiteit een internationaal publiek aan, zonder dat daarbij de Nederlandse component verloren gaat. Ik denk dat de Universiteit Leiden beiden is. Ik zie ook niet in waarom ze elkaar uit moeten sluiten.’
Je geeft les binnen een Engelstalige opleiding, hoe is die dynamiek in een echte ‘international classroom’?
‘In mijn werkgroepen zitten twintig tot dertig studenten met minstens tien en soms wel vijftien nationaliteiten, veel van binnen Europa, maar ook wel studenten uit Azië of Zuid-Amerika. Studenten die deze opleiding doen, hebben expliciet voor een Engelstalige opleiding gekozen. Ze hebben goed nagedacht over die keuze en zijn vaak ambitieus en gemotiveerd om het meeste uit hun studietijd te halen. Het is best een grote stap om in het buitenland te gaan studeren, dat weet ik ook uit eigen ervaring. Je laat familie, vrienden en een bekende omgeving achter.
‘Inhoudelijk zorgt zo’n internationale werkgroep voor interessante discussies, bijvoorbeeld toen we spraken over populisme. Nederlandse studenten hadden een duidelijk referentiekader van de Nederlandse politiek. Maar in de Baltische staten is de situatie heel anders en dat kon een student uit Litouwen weer goed uitleggen. De discussie gaf nieuwe inzichten, maar het verbreedde het gesprek vooral.’
Zelf was je nog niet heel lang geleden ook student en koos je voor een internationale opleiding, wat heeft dat jou gebracht?
‘In de eerste plaats ben ik vloeiend in het Engels geworden en hoe je het ook wendt of keert: wetenschap ís internationaal en de voertaal ís Engels. Als je kennis wilt uitwisselen en met wetenschappers van over de hele wereld wil communiceren, dan is Engelse taalvaardigheid waar het begint. Mijn masteropleiding heb ik daarom bewust in het buitenland gedaan.’
'Een internationale studie heeft veel voor mijn persoonlijke ontwikkeling gedaan'
‘Maar die internationale opleiding heeft me meer opgeleverd. Ik ben half Nederlands en half Pools. Toen ik nog op de middelbare school zat werd ik daar weleens belachelijk mee gemaakt, soms wel erger. Ik ervaarde een bepaalde afstand, ik was niet echt Nederlands en ook niet Pools. Maar toen ik ging studeren hadden opeens heel veel medestudenten een buitenlandse achtergrond en ben ik me ook veel comfortabeler gaan voelen. Die internationale studie heeft veel voor mijn persoonlijke ontwikkeling gedaan.’
Er gaan stemmen op om het aantal Engelstalige opleidingen op Nederlandse universiteiten te verminderen. Wat vind jij daarvan?
‘Ik begrijp heel goed dat er genoeg plaats moet zijn voor Nederlandse studenten op onze universiteit. Maar óók voor Nederlandse studenten is een internationale ervaring een enorme verrijking. Als je de kwaliteit van het onderwijs hoog wil houden, dan heb je – naast de Nederlandse – ook docenten uit het buitenland nodig, want nogmaals: wetenschap is per definitie internationaal.’
‘Het zou echt doodzonde zijn als we al die getalenteerde internationale collega’s kwijtraken vanwege taal. Ze willen hier wonen, ze willen hier werken en ze willen zich voor onze studenten inzetten. Ik zou niet weten waarom we dat moeten opgeven.’
Tekst: Tim Senden
Hoofdfoto: stockfoto van studenten op de Campus Den Haag