Hoe felgekleurde pilaren eenzaamheid bij Leidse studenten verminderen

Sinds vorig jaar staan er diverse gekleurde pilaren op de universiteitscampus. Op deze ‘Acts of Kindness Pillars’ kunnen studenten kaartjes ophangen met hulpvragen en hulpaanbiedingen. Op deze manier komen studenten samen en wordt eenzaamheid tegengegaan. De pilaren leverden al veel succesvolle verbindingen op.

De ‘Acts of Kindness Pillars’ zijn moeilijk te missen: ze staan prominent boven de Spaanse trappen op de Campus Den Haag, in de hal van het Lipsiusgebouw en Plexus, in het restaurant van het KOG en tegenover de bibliotheek van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Studenten hebben ze ook duidelijk kunnen vinden. Twee maanden na de lancering van de eerste pilaar op de Campus Den Haag waren er al 400 kaartjes opgehangen.

Een 'Act of Kindness' kaartje

Taallessen en leesmaatjes

De hulp en aanbodvragen zijn divers. Zo worden er gratis planten en taallessen in Spaans en Nederlands aangeboden maar ook leesmaatjes, badmintonspelers en gesprekspartners over onderwerpen als studiekeuze, endometriose en oorlogsgeweld gezocht. Ongeveer op de helft van deze kaartjes is gereageerd, blijkt uit een steekproef uitgevoerd door het Haagse studentenwelzijnsteam: van die reacties was meer dan 70 procent positief ontvangen door de desbetreffende student, die over het algemeen zeer enthousiast zijn over het project.

Informatie over ADD

Een van de mensen die gebruik heeft gemaakt van de pilaren is Aysenur Özturk, een alumnus van de masterstudie Farmacie. Zij is zeer positief over de pilaren omdat deze haar persoonlijk hebben geholpen. ‘Ik had op een kaartje om informatie over ADD gevraagd, omdat ik het vermoeden had dat ik dat zelf had. Ik kreeg hier heel veel reacties op en met een van de mensen die gereageerd had heb ik uiteindelijk afgesproken. Dit gesprek heeft mij heel erg geholpen: ik herkende mijzelf ontzettend in het verhaal van die persoon en de symptomen die zij omschreef. Mijn vermoeden dat ik mogelijk ADD heb is hierdoor bevestigd.’

Aysenur hoopt dat de pilaren nog lang op de universiteitscampus zullen blijven staan. ‘De pilaren dragen echt positief bij aan het mentale welzijn van Leidse studenten. Zij laten namelijk zien dat je er niet alleen voor hoeft te staan met je probleem en dat er altijd mensen zijn die je willen helpen.’

Meer initiatieven

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid van donderdag 28 september t/m woensdag 4 oktober worden er diverse activiteiten georganiseerd waarin eenzaamheid bij studenten en community building centraal staan. Zo kun je op 28 september met al je vragen terecht bij je studieadviseur of docent bij de Open Deuren Dag of kun je deelnemen aan een gastcollege over suïcide en suïcidepreventie door Saskia Mérelle. Natuurlijk is er ook na deze week ruimte voor ontmoeting en hulpvragen. Je bent van harte welkom in de POPcorners, living rooms en bij de overige initiatieven die de universiteit aanbiedt op het gebied van studentenwelzijn.

Tekst: Sabine Waasdorp
Beeld: Student Support Services (banner) & Aysenur Öztürk (detailfoto)