Ontdek je leiderschapspotentieel met het Leiden Leadership Programme

In het oriëntatieseminar van het Leiden Leadership Programme deelden docenten en alumni hun ervaringen en stelden potentiële deelnemers hun vragen. Ze leerden dat ook zij leiderschap kunnen tonen. ‘Het LLP geeft je de kans om te reflecteren op wie je bent.’

Tijdens het Leiden Leadership Programme (LLP) worden studenten ondersteund in hun ontdekking dat ook zij een leider kunnen zijn. Sandra Groeneveld, hoogleraar Publiek Management en LLP-docent: “Op de universiteit leren we studenten heel veel over specifieke onderwerpen. Maar we helpen ze te weinig om hun leiderschapspotentieel te ontdekken en veranderingen in hun omgeving teweeg te brengen. Daarom ben ik dankbaar dat ik bij mag dragen aan het LLP.”

De vier elementen

Het LLP bestaat uit vier elementen: de ‘Essentials’, labs, keuzevakken en vaardigheidstrainingen. De ‘Essentials’ voorzien de studenten van de essentiële bouwstenen die nodig zijn om leiderschap te begrijpen.

Seminars door wetenschappers worden afgewisseld met lezingen van praktijksprekers die over hun eigen ervaringen met leiderschap te vertellen. Chaya Berger (Bestuurskunde) nam vorig jaar deel aan het LLP. “Mijn favoriete lezing was die van Luitenant-Generaal Bookholt-O’Sullivan. Zij was heel duidelijk over haar ‘waarom’. Ze heeft letterlijk een kompas op haar bureau liggen om haar eraan te herinneren dat ze altijd haar morele kompas moet volgen als leider binnen Defensie.”

Labs als ‘thuishaven’

“Als de ‘Essentials’ de gedeelde kern van het programma zijn, dan zijn de labs je thuishaven,” zegt Groeneveld. “Je ontmoet daar medestudenten en werkt samen aan een praktische opdracht voor een extern bedrijf, om toe te passen wat je geleerd hebt.”

Hoewel het voornaamste doel hier is om over je eigen leiderschap te leren, kan het eindproduct erg nuttig zijn voor de organisatie in kwestie. Chaya: “Ik kreeg vorige week nog een mailtje van onze supervisor bij de KPN Academy. We hebben daar een persoonlijk ontwikkelingsplan ontwikkeld voor individuele werknemers. Ze hebben het nu echt deel van hun opleidingsprogramma gemaakt!”

De keuzevakken (Electives) zijn kleinere vakken gebaseerd een aantal seminars. Ze stellen studenten in staat om specifieke kennis op te doen over twee van de zes leiderschapsthema’s, zoals inclusief of publiek leiderschap. Bij elke elective wordt ook een vaardigheidstraining aangeboden. Zo wordt bij publiek leiderschap een training gegeven over besluitvorming onder druk, door middel van een crisissimulatie.

Alumna Chaya leerde bij het LLP echt impact maken

Voorbeeldlezing

Tijdens een ‘mini-lezing’ illustreerde Ben Kuipers, hoogleraar Publiek Leiderschap, dat verandering teweegbrengen lastiger kan zijn dan het lijkt. Nadat hij aan iedere aanwezige een blank A4’tje had uitgedeeld, gaf hij vijf specifieke instructies over hoe het stuk papier gevouwen en gescheurd moest worden. Wat bleek: geen enkele student had precies hetzelfde eindresultaat als Kuipers zelf.

Hoewel we misschien in een rechte lijn van startpunt A naar doel B willen bewegen, zal je vanuit leiderschap met verschillende interpretaties te maken krijgen. Kuipers: “Als we goed communiceren eindigen we misschien niet met het oorspronkelijke doel, maar wel met een nieuw doel waar we ons allemaal in kunnen vinden. Of dat nou doel B, C, D of zelfs E is!”

'Ik geloof dat leiderschap een brug kan slaan tussen mijn studies'

Eerste indruk

Het programma heeft de interesse van Sara Scavizzi (23, Politieke Wetenschap): “Mijn achtergrond is in de milieuwetenschappen en ik studeer nu politieke wetenschap, dus ik was echt op zoek naar iets wat die twee velden zou kunnen overbruggen. Ik geloof dat leiderschap die brug zou kunnen zijn. We worden niet echt onderwezen over wat je moet doen als je je in een machtspositie bevindt. Ik denk dat die potentie ontwikkeld kan worden door een programma zoals het LLP, of je nou van nature goed bent in leiden of niet.”

Het oriëntatieseminar heeft Heya Al Kadimy (22, Fiscaal Recht) aan het denken gezet. “Het deed me denken over wat ik nu eigenlijk wil in de toekomst. Het programma geeft je de kans om echt de tijd te nemen en te reflecteren op wie je bent en wie je graag wilt zijn.”

Tekst: Merijn Mulder
Beeld: Buro JP