Universiteit Leiden

nl en

‘Tevreden studenten geven mij meer voldoening dan een onderzoeksbeurs binnenslepen’

Studenten een kritische houding en vakoverstijgende vaardigheden meegeven. Daar wil Rawi Ramautar zich als nieuwe opleidingsdirecteur (OD) van de bachelor Bio-Farmaceutische Wetenschappen voor inzetten. ‘Een opleidingsdirecteur moet een programma opstellen waarvan de studenten zeggen: ik vind het uitdagend en dit past echt bij mij.’

Ramautar kwam toevallig voltijds in het onderwijs terecht wanneer een collega in februari 2020 besloot haar carrière elders voort te zetten. ‘Ze gaf veel uren onderwijs en die moesten worden opgevuld. Toen Thomas Hankemeier en Hubertus Irth vroegen of ik de werkzaamheden tijdelijk kon overnemen, heb ik deze verantwoordelijkheden zonder aarzeling opgepakt.’

Door de coronapandemie moest Ramautar lesgeven vanuit huis. ‘Toch kreeg ik hier ontzettend veel energie van! Ik ben erg sociaal ingesteld en vond het fijn om dagelijks interactie met de studenten te hebben, ook al was het digitaal.’  Desondanks brengt online lesgeven ook een hoop uitdagingen met zich mee, zoals het overbrengen van bepaalde vaardigheden. ‘Als het aan het einde van de rit allemaal goed ging, kreeg je dat wel te horen. Dat geeft mij meer voldoening dan het binnenslepen van een onderzoeksbeurs.’

Hart verloren aan het onderwijs

Nadat er een opvolger was gevonden om de vakken te geven, vond Ramautar het moeilijk om het onderwijs volledig los te laten. Toen voorganger Erik Danen een tijdje later besloot geen tweede termijn als OD te beginnen, had Ramautar wel interesse toen de vraag bij de medewerkers van het LACDR werd neergelegd. ‘En nu zit ik hier’, zegt hij met een glimlach.

'Ik wil studenten echt vanaf dag één die kritische houding meegeven.'

Ramautar wil zich in zijn nieuwe functie inzetten om het beste te halen uit elke collega die een rol speelt bij de opleiding. ‘Dat heet situationeel leidinggeven. Ik wil met alle collega’s van de opleiding regelmatig een-op-een in gesprek om iedereen goed te leren kennen. Dan kan je ieders talenten echt gebruiken om als team verder te komen. Als alle collega’s doen waar ze energie van krijgen, pluk je daar de vruchten van in je onderwijs. En zelf wil ik me ook inzetten om hun ideeën te faciliteren en bij te staan waar nodig.’

Wie het betrouwbaar meet, mag het zeggen

Samen met een enthousiast team wil de nieuwe OD zich inzetten om ook de studenten van de opleiding te motiveren. Een van de kernpunten van zijn visie is om studenten een onderzoekende en opmerkzame houding aan te leren. Dat neemt hij ook mee in zijn colleges. ‘Analytische chemie is een heel mooi vak, want we houden ons bezig met de wetenschap van het meten. En: wie het betrouwbaar meet, mag het zeggen. Dat klinkt echt als een oneliner, maar het is zo cruciaal vandaag de dag. Kloppen de cijfers wel die ze gebruiken in het debat over maatschappelijke onderwerpen bijvoorbeeld. Hoe is de data verkregen en geïnterpreteerd? Ik wil ze echt vanaf dag één die kritische houding meegeven.’

'We hebben interdisciplinaire wetenschappers nodig om grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.'

Daarom koppelt Ramautar zijn colleges ook graag aan actuele onderwerpen. ‘Veel waterzuiveringsbedrijven maken zich bijvoorbeeld zorgen over de kwaliteit van het drinkwater, omdat resten van geneesmiddelen lastig te verwijderen zijn uit water. Om dat goed te kunnen meten heb je allerlei analytische meettechnieken nodig. Die leren de studenten in de opleiding kennen. En soms mogen ze voor een opdracht zelf met een onderzoeksvoorstel komen waarin er ruimte is voor creativiteit en samenwerking.’

Studenten opleiden tot interdisciplinaire wetenschappers

De gepassioneerde OD wil studenten dus goed voorbereiden op hun toekomst. ‘Een opleidingsdirecteur moet een programma opstellen waarvan de studenten zeggen: ik vind het uitdagend, dit past bij mij en ik doe hier de vaardigheden op die ik nodig heb op de arbeidsmarkt. Ik wil dat studenten zich deel voelen van de opleiding en de ruimte voelen om zelf met onderzoeksvoorstellen voor interessante vraagstukken te komen. Dat komt het eigenaarschap ten goede.’

In de komende jaren wil Ramautar zich dan ook inzetten op meer interdisciplinariteit en aansluiting bij de professionele sector. ‘Ik wil kijken of het mogelijk is een keuzevak op te zetten waar we studenten van verschillende faculteiten samen te brengen om gezamenlijk een maatschappelijke uitdaging te bestuderen. Zo krijgen ze meer begrip voor elkaars vakgebied en denkwijze. Dat soort interdisciplinaire wetenschappers hebben wij straks hard nodig om grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.’

Ramautar heeft alvast veel zin om zich de komende jaren verder in te zetten voor het onderwijs. ‘Ik ben een enthousiast persoon. Ik hoop dat ik dat enthousiasme en de passie die ik heb voor mijn onderzoek en het onderwijs, kan overbrengen op de studenten en docenten.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.