Eredoctoraat voor Canadees-Amerikaanse astrofysicus Sara Seager

De Universiteit Leiden biedt astrofysicus Sara Seager een eredoctoraat aan voor haar werk op het gebied van exoplaneten. Tijdens de viering van de dies natalis op 8 februari 2024, waar Seager de tweede diesoratie uitspreekt, neemt zij het eredoctoraat in ontvangst.

Afbeelding van Sara Seager
Sara Seager | Foto: Justin Knight

Onderzoek naar exoplaneten

Seager, hoogleraar Planetary Science and Physics aan de Massachusetts Institute of Technology, krijgt het eredoctoraat voor het academisch en maatschappelijk belang van haar onderzoek naar exoplaneten. Exoplaneten zijn planeten die draaien om een andere ster dan de zon. Seager heeft onder andere methodes ontwikkeld die kunnen meten in hoeverre de atmosfeer van bepaalde exoplaneten geschikt is voor leven. Haar doel is een tweede aarde en buitenaards leven ontdekken.

Seager krijgt het eredoctoraat uit handen van Ignas Snellen, hoogleraar Observationele Astrofysica en wetenschappelijk directeur van de Sterrewacht Leiden.

Het eredoctoraat wordt uitgereikt in de Pieterskerk in Leiden op 8 februari 2024 tijdens de 449e dies natalis van de Universiteit Leiden.