Statistische vaardigheden: ‘Het gaat er om hoe we lesgeven, niet om wat we kunnen onderwijzen’

Universitair docent Lucie Zicha van het Leiden University College (LUC) in Den Haag maakt onderwijs in statistische vaardigheden toegankelijk voor alle bachelorstudenten.

Lucie Zicha

Eerder dit jaar ontving Zicha een Comenius-subsidie van 50.000 euro. We spraken met haar om meer te weten te komen over haar innovatieve methode om studenten te leren hoe ze replicatie kunnen gebruiken om hun begrip van kwantitatief onderzoek te versterken.

Waarom is statistische geletterdheid zo belangrijk?

Lucie Zicha: 'Het onderwijzen van statistiek en kwantitatief redeneren is voor mij persoonlijk. Ik ben opgegroeid onder het communisme, waar statistiek werd onderwezen zonder context. Zonder nadruk op redeneren werd het puur als een wiskundig instrument gebruikt, meer gericht op controle dan op een oprechte zoektocht naar het begrijpen van iets. Ik denk dat we allemaal vrij bekend zijn met hoe die benadering heeft uitgepakt voor de integriteit van statistische informatie in het Sovjetblok. Destijds bleef statistiek stevig in handen van het propagandamechanisme, en werd er veel schade aangericht.

'Het onderwijzen van statistiek en kwantitatief redeneren is voor mij persoonlijk. Ik ben opgegroeid onder het communisme, waar statistiek werd onderwezen zonder context.'

Vandaag de dag is het net zo belangrijk om je te realiseren dat je statistische gegevens en resultaten niet kunt interpreteren zonder context. Studenten moeten in staat zijn om de verdiensten van wetenschappelijk onderzoeksontwerp te begrijpen en eerlijk te evalueren om te bepalen wat redelijk is om in het openbaar te concluderen en te verspreiden. Bovendien breidt de groeiende nadruk op evidence-based beleid en best practices in vrijwel alle instellingen statistisch en wetenschappelijk onderwijs van voornamelijk het domein van natuurwetenschappen uit naar alle universiteitsstudenten.'

Lees het volledige interview op de Engelse pagina om meer te weten te komen over het project en gerelateerde workshops voor onderwijsgevenden.