Leiden University College: Liberal Arts and Sciences opleiding weer bekroond door Keuzegids

De Liberal Arts and Sciences opleiding van de Universiteit Leiden is voor de elfde keer op rij bekroond met het predicaat 'Topopleiding' door de Keuzegids universiteiten 2024.

De Liberal Arts and Sciences: Global Challenges bachelor is een internationale opleiding die volledig in het Engels wordt aangeboden door Leiden University College (LUC) en brengt studenten uit Nederland, Europa en de rest van de wereld samen.

De opleiding is gehuisvest in Den Haag aan de Faculteit Governance and Global Affairs en behaalde recentelijk een score van 91 uit 100 in de Keuzegids Universiteiten. Leiden University College scoort al meer dan een decennium goed in de Keuzegids-ranking en heeft het predicaat ‘Topopleiding’ jaarlijks ontvangen sinds 2013.

Prof. Dr. Giles Scott-Smith, Decaan van LUC

Giles Scott-Smith, Decaan van Leiden University College: 'We zijn vereerd om opnieuw het kwaliteitspredicaat 'Topopleiding’ van Keuzegids te ontvangen. Het is een getuigenis van de passie en kwaliteit die ons team jaar in, jaar uit investeert in onze unieke opleiding.

Ik ben ook dankbaar voor onze studenten die met ons samenwerken om het aanbod voortdurend te verbeteren, en voor onze alumni die het beste bewijs zijn dat onze Liberal Arts and Sciences Bachelor een solide basis biedt voor een breed scala aan succesvolle carrières.

Het predicaat bewijst opnieuw de meerwaarde van kleinschalig onderwijs en een levendige leef- en leergemeenschap.'

Amerikaans university college

Hoewel historisch gezien populair in de Verenigde Staten, is het university college-model een meer recente ontwikkeling in Europa. Hierin lopen Nederlandse universiteiten voorop met nieuwe en innovatieve programma's.

Studenten aan Leiden University College profiteren van interactieve, kleinschalige lessen, gericht op discussie en debat. Eerste- en tweedejaars studenten wonen op de campus in Den Haag en leren samen in een hechte, internationale gemeenschap.

Den Haag, dat bekend staat als de internationale stad van vrede en recht, biedt gemakkelijke toegang tot belangrijke potentiële werkgevers zoals de Verenigde Naties, de Europese Unie en internationale NGO's en bedrijven.

Het uitdagende interdisciplinaire curriculum van de opleiding is geïnspireerd door de onderwijspioniers van het oude Griekenland, die het leren van verschillende vakken koppelden aan het vermogen om een 'goede burger' te zijn. Dit is net zo belangrijk nu als toen.

Door de interdisciplinaire aanpak van LUC introduceert het onderwijsteam studenten tot belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals duurzaamheid en vrede en rechtvaardigheid.

International classrooms

Of Leiden University College-afgestudeerden nu in Den Haag of New York, Brussel of Jakarta werken, in hun professionele en persoonlijke leven komen ze allemaal in contact met internationale collega's, internationale organisaties en verschillende culturen. Ze kunnen hierbij putten uit hun unieke ervaringen in de international classrooms van Leiden University College.

Studenten ervaren taal- en culturele verschillen van dichtbij en ontwikkelen een diep wereldwijd bewustzijn. De diversiteit van Leiden University College scherpt de geest en bevordert de ontwikkeling van taalvaardigheid, globale kennis en cultureel inzicht.

Keuzegids universiteiten

De jaarlijkse Keuzegids universiteiten vermeldt het huidige aanbod van universitaire bacheloropleidingen en zet de verschillen tussen de opleidingen uiteen. Het Leiden University College scoorde goed op gebieden als curriculum, docenten en sfeer.

De scores zijn gedeeltelijk gebaseerd op studentenbeoordelingen uit de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE), ingevuld door meer dan 289.000 studenten in 2023. De gids bevat ook informatie over studenteninstroom, overstappen en arbeidsmarktvooruitzichten voor de verschillende programma's.

Leiden University College

Kom meer te weten over Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (BA/BSc).