Leiderschap voor en mét elkaar

Wat maakt een goede leider en bestaat er zoiets als een geboren leider? Het zijn vragen waarmee de masterstudenten Leiden Leadership Programme (LLP) dit jaar aan de slag gaan. Tijdens de openingsseminar horen de kersverse deelnemers hoe het programma in elkaar steekt en delen ze hun verwachtingen. 'Ik wil graag verandering teweegbrengen.'

Het LLP biedt colleges en trainingen over leiderschap aan gedreven studenten die op zoek zijn naar een extra uitdaging naast hun opleiding. Masterstudenten van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam kunnen zich aanmelden. Dit maakt de gemeenschap van het LLP erg divers; een perfect klimaat voor het uitwisselen van perspectieven en het opdoen van nieuwe ideeën.

Maatschappelijk relevant

Tijdens de hoorcolleges worden studenten klaargestoomd voor de Leadership Labs, waarin ze hun kennis toepassen. In teams denken ze na over maatschappelijke uitdagingen waar organisaties voor staan. Zo bedacht een groepje vorig jaar manieren om de inclusiviteit van een bedrijf te vergroten. Een ander groepje werkte aan verbeterde klimaatoplossingen voor een startup.

Het LLP biedt studenten zo veel mogelijkheden om te leren van de praktijk. Die praktische ervaring is een belangrijke plus van het LLP, vindt Livia, tweedejaars studente Molecular Genetics and Biotechnology. ‘Die kan ik gebruiken als ik bijvoorbeeld later leiding moet geven in de academische wereld. Het is belangrijk om te weten hoe je het goede voorbeeld geeft.’

‘Leiderschap is niet alleen iets voor formele leiders, iedereen kan er iets mee’

Leiderschap voor iedereen

‘Leiderschap is niet alleen iets voor formele leiders, iedereen in de zaal kan er iets mee’, houdt docent Ben Kuipers de studenten voor. Naast leren over leiderschap doen studenten ook kennis op over zichzelf als leider. Ze stellen persoonlijke doelen en leren reflecteren op hun eigen leidende rol in een groep.

De deelnemers hopen hierdoor uiteindelijk ook zelf impact te kunnen maken. Een van de studenten verbaast zich over de vrije toegang tot het web, en wil voor deze kwestie iets betekenen: ‘Het staat vol met dingen die niet voor alle leeftijden zijn bedoeld. Ik wil het internet een veilige plek voor kinderen maken.’ Een andere studente wil het verschil maken in haar eigen branche: ‘Ik merk dat er nog te weinig diversiteit en gelijkheid is binnen de filmindustrie. Ik wil hier graag verandering in brengen.’

Groepsdynamiek

Een leider die het verschil wil maken, kan dat niet alleen, blijkt tijdens de seminar. Rick, student International Politics, is dan ook meer geïnteresseerd in groepsdynamiek: ‘Ik wil leiderschapskwaliteiten bij anderen kunnen identificeren. Op die manier kan ik mijn rol aanpassen, zodat we efficiënt kunnen samenwerken.’ Jezelf en anderen leren kennen om samen impact te maken: het is een goede samenvatting van wat de nieuwe LLP-studenten te wachten staat.

Tekst: Lin Kokshoorn
Foto's: Eric van den Bandt