Bouw nieuwe woningen voor internationale promovendi begonnen

De bouw van een woningcomplex voor buitenlandse promovendi en postdocs op het Leiden Bio Science Park is 10 januari gestart. Het gebouw komt te staan in de nieuwe wijk Park MORE die Universiteit Leiden laat ontwikkelen. Eind 2025 moeten de woningen klaar zijn.

Van de 206 hoogwaardige, gemeubileerde huurappartementen in dit gebouw, dat bestaat uit twee haaks op elkaar staande blokken, zijn er 150 bestemd voor buitenlandse promovendi en postdocs. De overige appartementen in het complex vallen in de categorie middenhuur. Afgelopen zomer zijn al 700 studentenwoningen op het Leiden Bio Science Park (LBSP) opgeleverd.

Gemeenschap

‘Het is ontzettend fijn dat er nu een mooie plek komt voor onze internationale academici’, aldus Ferdy Poppelier, directeur Vastgoed van Universiteit Leiden. ‘Het is niet altijd makkelijk om deze mensen te huisvesten in een volle stad als Leiden, waar velen zoeken naar een woning. Nu komen ze her en der door de stad verspreid terecht. Deze nieuwe plek midden op het LBSP zorgt ervoor dat ze zich sneller thuis voelen en elkaar kunnen ontmoeten, wat een gevoel van gemeenschap bevordert.’

Met de komst van Park MORE wil Universiteit Leiden van het LBSP een levendig park maken. De naam MORE is niet alleen een knipoog naar de hoge dynamiek in dit deel van het park. Het refereert ook naar Thomas More, een 16de -eeuwse staatsman die in zijn boek Utopia de ideale samenleving omschrijft.

Duurzaamheid

De uitdaging is de meest optimale omstandigheden te creëren voor een wijk waar steeds wisselende, internationale studenten, docenten en wetenschappers toch een hechte gemeenschap vormen. Veel ruimte voor ontmoetingen en collectieve voorzieningen staan daarom voorop in de ontwikkeling van deze nieuwe woonwijk, waar ook winkels en een hotel zullen verschijnen.

Ook is er veel ruimte voor groen en staat duurzaamheid hoog op de agenda. Dit nieuwste gebouw voldoet aan de hoogste duurzaamheidseisen en heeft een groen dak, zonnepanelen en een aansluiting op de warmte-koudeopslag.

Artist impression: Paul de Ruiter Architects