Advanced Master Law and Digital Technologies - Universiteit Leiden

eLaw Masterstudent wint scriptieprijs Autoriteit Persoonsgegevens

Aylin Alexa Zainea heeft op 29 januari 2024 de scriptieprijs van de Autoriteit Persoonsgegevens gewonnen. Zij schreef haar scriptie binnen de Advanced Master opleiding Law and Digital Technologies van eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie. Haar scriptie getiteld ‘Automated Decision-Making in Online Platforms’ ontving de eerste prijs.

Het was de eerste keer dat de Autoriteit Persoonsgegevens de scriptieprijzen uitreikte. De jury waardeert de focus op discriminatie en gedragsmanipulatie in haar scriptie. Het dieper ingaan op de vraag wanneer manipulatie ‘acceptabel’ is, vindt de jury een verrassende invalshoek. Verder is de jury onder de indruk van de toegankelijkheid waarmee Zainea complexe onderwerpen als AI en algoritmes in de scriptie heeft beschreven. Als winnaar van de AP-scriptieprijs ontvangt Zainea 2000 euro.

Danny Mekić, Aylin Alexa Zainea, Joosje van Riel en Aleid Wolfsen tijdens de uitreiking.

Scriptiebegeleider Bart Custers is zeer trots: 'Alexa heeft een uitstekende scriptie afgeleverd, zeer gestructureerd en helder geschreven, met verschillende vernieuwende onderdelen. Vanaf de start had ze een duidelijk beeld van wat ze wilde doen en heeft zeer zelfstandig toegewerkt naar dit resultaat.'

Naast de eerst prijs was er ook nog een gedeelde tweede prijs. Een van de andere winnaars, Danny Mekić, schreef zijn scriptie bij de OU en is inmiddels als buitenpromovendus aan eLaw verbonden.