Leidse arbeidsrechtstudenten bezoeken de Tsjechische arbeidsinspectie in Praag

Tijdens de studiereis naar Praag van Sine Labore Nihil (arbeidsrechtelijke studievereniging) bezochten Leidse arbeidsrechtstudenten de Tsjechische arbeidsinspectie. Miloslav Kase, hoofd Juridische Zaken, gaf een lezing en een flink aantal collega's beantwoordde allerlei vragen.

Met zo'n 500 inspecteurs oefent zij toezicht uit op een heel breed scala aan onderwerpen: veilig werken en veilige machines natuurlijk, net als de Nederlandse arbeidsinspectie. Maar ook schijnconstructies, non-discriminatie, illegale arbeid, vakantiewetgeving, uitzendwerk en tijdelijke contracten (ketenregeling) behoren tot het takenpakket. Opvallend is dat werkgevers die de regels overtreden beboet worden door de inspectie, maar meestal geen arbeidsrechtelijke gevolgen ondervinden.

Een 'teveelste' tijdelijk contract wordt bijvoorbeeld niet omgezet in een vast contract; de werkgever krijgt een boete. Overigens mogen er in Tsjechië drie achtereenvolgende contracten van drie jaar worden afgesloten. In 2023 legde de inspectie ruwweg 14 miljoen euro aan boetes op.

De Tsjechen staan voor vergelijkbare uitdagingen als in Nederland. Hun oplossingen zijn soms heel anders.