Professor voor de klas: ‘Is mijn zus strafbaar als ze mijn gum steelt?’

Op de verjaardag van de universiteit gaven hoogleraren traditiegetrouw les aan groep 7 tijdens Meet the professor. De professoren kregen een stortvloed aan vragen om te beantwoorden. ‘Wat gebeurt er als je je vinger invriest?’

Als Bart Schermer (hoogleraar Recht en Digitale Technologie) het schoolplein van de Leidse Lorentzschool oploopt, herkennen de kinderen hem al meteen. Ze zijn al een paar weken bezig met zijn vakgebied en hebben een foto van hem in de klas hangen. In het lokaal weet de professor de aandacht van de kinderen meteen te pakken door te vragen wie er wel eens gamet. Alle handen schieten de lucht in. ‘Wie heeft er wel eens wat vervelends meegemaakt in een game?’ Ook nu gaan er een paar handen omhoog. Sommige kinderen zijn uitgescholden of hadden last van andere online spelers die hard schreeuwden, wat pijn deed aan hun oren.

Schermer wil met de kinderen het recht zoeken. Mag je hard schreeuwen en mag je bijvoorbeeld een zwaard stelen van iemand anders in een game? Hij legt uit dat in het Wetboek van Strafrecht staat wat niet mag. Alleen als iets aan de omschrijving in dat boek voldoet, is het strafbaar. Er gaan weer een hoop vingers de lucht in, want veel kinderen willen weten of iets wat hen is aangedaan strafbaar is. ‘Mijn zus heeft mijn gum gestolen, mag dat?’ Schermer zegt lachend: ‘Je zou naar de politie kunnen gaan, maar ik denk niet dat ze er iets mee gaan doen. Deze regels gelden voor grotere misdrijven.’

Bart Schermer in toga wijst naar een bord, kinderen zitten achter hun tafels en luisteren.
Bart Schermer vertelt over rechten en de digitale wereld.

Experimentele natuurkunde

Een deur verder neemt emeritus hoogleraar Edgar Groenen leerlingen mee in de experimentele natuurkunde. ‘Als je een balletje van lood en een pingpongballetje van de toren van Pisa laat vallen, welke is dan als eerste beneden?’ De meeste kinderen denken het loden balletje, maar Groenen heeft een verrassende boodschap: ‘Ze komen allebei tegelijk aan.’ Door proeven en onderzoek te doen kom je er volgens hem achter hoe iets echt zit.

Edgar Groenen in toga met een aanwijsstok in zijn hand en 1 vinger in de lucht legt duidelijk enthousiast iets uit aan de kleerlingen.
Edgar Groenen laat groep 7 kennis maken met experimentele natuurkunde.

Het doel van straffen

Ook Miranda Boone, hoogleraar Criminologie en Vergelijkende Penologie, staat iets verderop voor de klas. Zij doet onderzoek op het raakvlak van criminologie en strafrecht. Boone vraagt groep 7 welke straffen ze kennen en wat je met straffen wilt bereiken. Van de straffen die de kinderen zelf krijgen van hun ouders of de juf blijken de leerlingen niet erg onder de indruk. Ze zeggen hun kamer bijvoorbeeld de volgende keer niet sneller op te ruimen als hun telefoon twee dagen is afgepakt door hun ouders.

Als Boone vertelt dat ze vaak in de gevangenis is geweest, krijgt ze veel vragen. De kinderen vinden het een spannend onderwerp. ‘Wat doen mensen in een cel?’, vraagt een meisje. ‘Op televisie zie je ze altijd in de muur kerven.’ Boone legt uit dat er weinig te doen is in de gevangenis en de cellen heel klein zijn. ‘Gevangenen kijken veel televisie of lezen of schrijven als ze dat leuk vinden. Maar vaak vervelen ze zich enorm.’

Miranda Boone laat een jongen met blond haar haar toga passen.
Miranda Boone laat de leerlingen haar toga passen.

Fantastisch om les te geven

De professoren zouden een uur les komen geven, maar krijgen alle vragen niet beantwoord in die tijd en blijven nog wat langer. Groenen: ‘Het is fantastisch om kinderen uit groep 7 les te geven. Ze willen alles weten en je kunt ook echt wat vertellen, omdat ze al veel begrijpen.' Ook Schermer en Boone zijn enthousiast als ze uiteindelijk het klaslokaal verlaten. ‘Meet the Professor is een leuk initiatief om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met onderzoek en wetenschap en om hun nieuwsgierigheid te prikkelen.’

Meet the Professor

Tijdens Meet the professor maken kinderen uit groep 7 kennis met onderzoek en wetenschappers, dankzij een les van een professor in hun eigen klas. Onderzoekend leren staat centraal: in zes voorbereidende lessen ontdekken de leerlingen steeds meer over de professor die bij hun in de klas zal komen. Dit jaar bezochten 60 hoogleraren 35 scholen in de regio Leiden en Den Haag.

Tekst: Dagmar Aarts
Foto's: Stefanie Uit den Boogaard