De Top 450 groeit: inzending nummer 50 gepubliceerd

De eerste mijlpaal is bereikt: de 50e inzending van de Top 450 is gepubliceerd. In aanloop naar het 450-jarig bestaan van de universiteit in 2025 maken we samen de Top 450. Wie of wat is jouw favoriet?

Het is een mooie traditie om elke vijf jaar ons lustrum te vieren en dit bijzondere lustrum wordt extra feestelijk. Als startschot lanceerden we vorig jaar op 16 november - 450 dagen voor onze 450e verjaardag - een website over het mooiste van de universiteit in al die jaren. Deze Top 450 maken we samen: 450 mensen krijgen de kans om te vertellen wat zij het mooiste of dierbaarste vinden van de universiteit, toen of nu.

De 50e inzending

De vijftigste inzender is J. Th. Bus, een trouwe bezoeker van de openbare universitaire lezingen van Studium Generale. Het allermooiste aan de universiteit vindt Bus het kunstwerk De Vier Eeuwen van Ans van Haersolte. Deze beelden zijn gemaakt ter ere van het 400-jarig bestaan van de universiteit in 1975 en zijn te vinden in de Hortus botanicus.

De 50e inzending van de Top 450: Kunstwerk De Vier Eeuwen van Ans van Haersolte in de Hortus botanicus.

Van inspirerende professoren tot geliefde gebouwen

Iedereen met een band met de universiteit kan zijn of haar favoriet insturen. Ben je student of heb je in Leiden gestudeerd? Werk je mee aan een onderzoeksproject, ben je een liefhebber van geschiedenis of woon je in Leiden of Den Haag? Dan heb je vast een unieke herinnering aan de universiteit die niet mag ontbreken in de Top 450. Vijftig inzenders gingen je voor: zij stuurden bijvoorbeeld uitvindingen, professoren, tradities en plaatsen in die zij als favoriet beschouwen.

Likes uitdelen

De inzending met de meeste likes (46) is van geschiedenisstudent Jelle de Boer over het lelijke maar geliefde Lipsius. ‘Toen ik als eerstejaarsstudent voor het eerst oog in oog stond met het Lipsius, voelde het niet meteen als een warm welkom. Echter is het stalen Lipsius sinds dat moment uitgegroeid tot een plek die voor mij vereenzelvigd is met al het moois van de Universiteit Leiden.’ Alumnus Edwin van Leeuwen beschrijft zijn herinneringen aan colleges in de Oude Sterrewacht: ‘Het waren werkelijk prachtige en inspirerende plekken om les te krijgen.’ En Semonti Bhattacharyya, universitair docent, deelt met ons de ontdekking van supergeleiding. ‘Voor mij, als natuurkundig onderzoeker, gaat Leiden over de ontdekking van supergeleiding door Heike Kamerlingh Onnes.’ Heb jij de leukste inzendingen al een like gegeven?

Deel jouw favoriet en geef een like

Neem vooral een uitgebreider kijkje op onze Top 450-website en zie wie of wat uit de rijke geschiedenis van de Universiteit Leiden inzenders het meest inspireert. Kom je een leuke inzending tegen, deel dan een like uit door op het hartje te klikken. En, komen jouw eigen favorieten al in je op? Iedereen mag iets insturen! Deel je favoriet en wie weet haalt jouw inzending de Top 450.