DSM-firmenich award nu voor beste MSc-afstudeerder, beste doctor en meest belovende start-up

Sinds 2020 wordt jaarlijks door dsm-firmenich de Krijn Rietveld Memorial Award uitgereikt voor het beste master- of promotieonderzoek aan de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen op het gebied van biowetenschappen in combinatie met datawetenschappen. Per 2024 wordt deze award gesplitst in drie prijzen met een bredere scope aan onderzoeksvelden om zo meer recht te kunnen doen aan het innovatieve onderzoek aan onze faculteit en waardoor er meer jong talent beloond kan worden.

Beste MSc-afstudeerder- én beste promotieonderzoek

Vanaf 2024 zal elk jaar de Krijn Rietveld Graduate Societal Impact Award worden uitgereikt aan de beste masterthesis aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het bijbehorende prijzengeld bedraagt € 2.500. De beste dissertatie (PhD) zal worden beloond met de jaarlijkse Krijn Rietveld Doctoral Societal Impact Award, die wordt vergezeld door een geldprijs van € 3.000. Beide prijzen zijn voor onderzoek op het gebied van life sciences, health science, biotechnologie of milieukunde met een component van data science.

Meest belovende onderneming

In 2025 en in 2027 zal het beste onderzoek van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen dat uitmondt in commerciële toepassing worden beloond met de Krijn Rietveld Business Development Grant. Met deze award is een prijs van € 13.500 gemoeid die besteed kan worden aan de valorisatie van de onderzoeksresultaten. De winnaars krijgen daarbij ook niet-financiele ondersteuning vanuit dsm-firmenich en Luris.

Hoe kom ik in aanmerking?

De call for nominations voor de Krijn RIetveld Societal Impact Awards is tot 18 april open. Wil jij in aanmerking komen? Controleer eerst of je voldoet en vraag dan aan je begeleider of promotor of ze je nominatie willen ondersteunen. Als dat het geval is, vul dan samen het formulier in. Je begeleider/promotor kan je dan voordragen door het formulier naar de Onderwijs- of Wetenschappelijk Directeur van je instituut te sturen.

4 juni - Loopbaaninzichten en prijsuitreiking

Om huidige master- en PhD-studenten te inspireren voor een carrière in innovatief onderzoek, zal de ceremonie van de Krijn Rietveld Memorial Awards 2024 op 4 juni voorafgegaan worden door een Career Talk met dsm-firmenich Vice-President Wim Klop. Tijdens deze sessie zal Wim zijn indrukwekkende loopbaan bij een van de grootste internationale bedrijven van Nederland bespreken en inzicht geven in de loopbaankeuzes die hij heeft gemaakt. Daarna zal hij de winnaars van de Krijn Rietveld Memorial Awards van 2024 bekendmaken.
Meer informatie over het evenement

Wie was Krijn Rietveld?

Krijn Rietveld was een wetenschapper en zakelijk leider die zijn leven wijdde aan biowetenschappen. In 1985 promoveerde Krijn aan de Universiteit Leiden, waarna hij zijn levenslange carrière begon bij Koninklijke DSM. Altijd optimistisch en met veel gevoel voor humor wist Krijn bruggen te slaan tussen het bedrijfsleven en de academische wereld. Voor Krijn gingen wetenschap en innovatie over het kijken naar de wereld waarin we leven, het bestuderen van de uitdagingen waar we voor staan en samenwerken in verschillende disciplines om innovatieve oplossingen te leveren die bijdragen aan onze planeet en de mensen die erop leven. Deze gedragingen en overtuigingen vormen de basis van de Krijn Rietveld Memorial Award.