Fieldwork NL over au pairs en scriptie over overheidsbeleid winnen Speckmann Awards 2024

'De zorg van een au pair' is gekozen als beste Veldwerk NL verslag en 'De weerbarstige werkelijkheid van een nieuwe regering' als beste masterscriptie. Lila van Grieken, Annika Kruger, Benjamín Maldonado Fernández en Holly Zijderveld en Mony Klaus ontvangen de Speckmann Award 2024.

Elk jaar reikt het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie de Speckmann prijs uit, een erkenning voor uitstekende resultaten van zowel het beste Fieldwork NL rapport als de beste masterscriptie.

Holly, Annika, Lila en Benjamín

The care of an au pair

Lila, Annika, Benjamín en Holly onderzoeken de complexe situatie van au pairs en gaan vooral in op de tegenstrijdige verwachtingen omtrent werk en culturele uitwisseling. Ze benadrukken hoe deze tegenstrijdige verwachtingen van de gezinnen, de autoriteiten en de au pairs zelf vaak voor leed bij de au pairs kunnen zorgen, maar erkennen ook de positieve ervaringen die sommigen van hen hebben. Ze leggen ook een vakkundig verband tussen die verwachtingen en bredere thema's zoals de dynamiek tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt en raciale en etnische stereotypering. Hun werk is een indrukwekkend voorbeeld van etnografisch onderzoek, gekenmerkt door een sterk begrip van en empathie voor de betrokken mensen. Het toont de kwaliteiten van betrokkenheid, oplettendheid en gevoeligheid die essentieel zijn voor zinvol antropologisch onderzoek. The Care of an Au Pair' werd begeleid door John Boy.

Mony Klaus

De weerbarstige realiteit van een nieuwe overheid: Schipperen tussen netwerken en dienen in een ‘kwetsbare’ wijk

Mony's proefschrift onderzoekt het idee van een 'nieuwe overheid' in de Westwijk, als concept, als beleid en als praktische toepassing. Het proefschrift biedt een helder onderzoek naar hoe traditionele bestuursmethoden en tegenstrijdige politieke doelstellingen uitdagingen vormen voor degenen die deze 'nieuwe overheid'-benadering proberen te implementeren en omarmen. Mony baseert zich op gedetailleerd etnografisch onderzoek en geeft een levendig beeld van de dilemma's waarmee degenen die betrokken zijn bij beleidsvorming worden geconfronteerd. In het hele proefschrift benadrukt Mony de stem en ervaringen van haar deelnemers, wat resulteert in een verhaal dat zowel empathisch als analytisch nauwkeurig is. Zoals past bij een scriptie over beleid in de praktijk, sluit Mony haar werk af met uitvoerbare aanbevelingen op basis van haar etnografische bevindingen, die volgens de jury waardevol zullen zijn voor mensen uit de praktijk. Haar onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksproject Crafting Resilience. Mony's werk won eerder dit jaar ook de FSW Scriptieprijs.

Elk jaar reikt het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie de Speckmannprijs uit voor het beste veldwerkverslag van bachelorstudenten en de beste masterscriptie. Deze traditie begon in 1993 en is vernoemd naar professor dr. J.D. Speckmann (1928-1997), die empirische sociologie doceerde met een speciale focus op veldwerk. De jury voor de editie van 2024 bestaat onder andere uit Andrew Little John en Federico de Musso.

Lees meer over de J.D. Speckmann Prijs