Universiteit Leiden

nl en

Wees oprecht, werk samen en heb plezier: leiderschapslessen van Peter Hertinge

De voormalige Volvodirecteur is uit Zweden naar Leiden gekomen om een lezing te geven aan de masterstudenten van het Leiden Leadership Programme. Peter Hertinge spreekt onder andere over het ‘waarom’ van leiderschap: ‘Je bekleedt een belangrijke functie die het leven van anderen beïnvloedt.’

In het kader van de Leiden Leadership Lectures spreekt Peter Hertinge de masterstudenten van het LLP toe over leiderschap. Peter heeft ruim 35 jaar leiderschapservaring en is de laatste twaalf jaar van zijn carrière, tot aan zijn pensioen, directeur en CEO geweest van Volvo Australië en Volvo Penta. In een lezing vertelt hij wat hij heeft geleerd in zijn carrière: ‘Dit is geen vaste waarheid van hoe het is, maar hoe het voor mij was.’

Leiders vs. managers

Leiderschap gaat over het gebruiken van macht, begint Peter. ‘Er is een verschil tussen manager en leider zijn, wat betreft die macht. Een manager krijgt formele macht toebedeeld vanaf de top, dat is verbonden aan je positie. En die positie geeft je macht om mensen in te huren of te ontslaan en over salaris te beslissen.

‘Leiderschap is iets wat je moet krijgen van de mensen aan wie je leiding geeft. Deze macht moet rusten op vertrouwen, relaties en goed kunnen samenwerken. Als mensen jou niet vertrouwen, ben je geen leider maar een manager; dan is het gewoon een positie en zien ze je als "de baas".’

Peter Hertinge in gesprek met een student.

Hoe je benaderbaar blijft

Maar hoe doe je dat dan, een betrouwbare en toegankelijke leider zijn? ‘Eerlijk en open zijn’, zegt Peter. ‘En dat is een balans: je moet dichtbij mensen kunnen staan, zonder hun vriend te worden en te hecht te zijn. Mijn houvast: persoonlijk zijn mag, privé zijn niet. Je kan dus persoonlijke dingen delen, maar geen privédingen over wat te dicht bij je staat.’

Een les die Peter heeft geleerd om een toegankelijke leider te zijn, is om langzamer te lopen in de hal van het kantoor. ‘Anders denken mensen dat ze je niet kunnen aanspreken.’ Peter snelde in het begin van zijn carrière altijd van zijn bureau naar de kopieer- of koffieautomaat en weer terug. Later hoorde hij dat collega’s hem niet benaderbaar vonden. ‘Je loopt altijd zo gestrest, zeiden ze, en dan wil ik je niet storen, ook niet als ik iets belangrijks te zeggen heb.’

Waarom, wat en hoe

Een belangrijk speerpunt is volgens Peter het hebben van een visie: waarom bestaat dit bedrijf, wat is het doel? ‘Het is belangrijk om een doel te hebben, anders voelen mensen zich verloren.’ Met de waarom-vraag hangen ook twee andere vragen samen: de wat-vraag (wat gaan we doen?) en de hoe-vraag (hoe gaat dit gebeuren?). Beide antwoorden moet je als leider verbinden met het antwoord op de waarom-vraag. ‘Het lijkt een open deur, maar er zijn veel plekken waar dit niet gebeurt.’

Deze waarom-vraag stelt Peter ook aan de studenten in de zaal: waarom doen jullie mee aan het LLP, waarom zijn jullie hier? Het is volgens hem goed om je af te vragen wat je drijfveer is en wat jij kan toevoegen: ‘Je moet je drive begrijpen en je skills ontwikkelen, want als leider bekleed je een belangrijke positie die het leven van anderen beïnvloedt.’

Masterstudent Jonathan Benhaiem weet waarom hij meedoet aan het LLP: ‘Ik heb informele leiderschapservaring opgedaan met de organisatie van muzikale evenementen. Bij het LLP wil ik ervaring opdoen in een formelere setting en meer te weten komen over de theorie achter leiderschap. Peters verhaal over visie en de waarom-vraag spreekt mij aan. Bij mijn muziekorganisatie ontbreekt de visie, dus daar moeten we eens het gesprek over voeren.’

‘Walk the talk’

Tot slot benadrukt Peter dat een goede leider de daad bij het woord moet voegen. ‘Doe wat je zegt, zodat mensen je kunnen vertrouwen. Toon bijvoorbeeld dat je medewerkers belangrijk zijn als dat een van je waarden is, door ze ’s ochtends te groeten. Of als je een meeting hebt, dan kom je iets eerder om mensen gedag te zeggen. Er mag als leider geen verschil zijn tussen wat je zegt en wat je doet.’

Een laatste advies

LLP-student Kenneth Kuijpers is positief over de lezing. ‘Peter heeft gefocust op zijn ervaringen met leiderschap en gaf concrete voorbeelden uit zijn praktijk. Dat is een toevoeging aan eerdere colleges.’ Jonathan vult aan: ‘Theoretische modellen zijn soms moeilijk te vertalen naar de praktijk, dus dit is verhaal is erg waardevol.’

Voor de studenten heeft Peter nog een laatste advies: ‘Wees oprecht, werk samen en heb er plezier in. Heb je dat niet, ga dan iets anders doen.’

Tekst: Femke van de Griendt
Foto's: Eric van den Bandt

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.