Toenemende stress bij planten: nieuw onderzoek met bacteriën biedt hoop

Natte grond, of juist te droog, met veel of weinig voedingsstoffen. Door klimaatverandering zijn de verschillen groter en moeten planten zich steeds beter kunnen aanpassen om te overleven. Hoe maak je planten stressbestendiger? Daarvoor kregen Leidse onderzoekers samen met andere universiteiten een beurs van 1,6 miljoen euro.

Bacteriën en andere microben helpen tegen stress

Bacteriën en andere micro-organismen leven niet alleen in onze maag, maar ook rondom planten. En nu de landbouw steeds meer onder druk staat door klimaatverandering, kunnen deze microbiomen een belangrijke rol innemen.

‘Microbiomen kunnen planten helpen om voedingsstoffen op te nemen, ziekteverwekkers en insecten te bestrijden, en om droogte en verzilting tegen te gaan’, vertelt Victor Carrión. Hij is coördinator van het project, en werkzaam als onderzoeker bij Universiteit Leiden en de Universiteit van Málaga.

Onderzoeker Salma Balazedeh zal in Leiden het voortouw nemen, en is erg enthousiast om deel uit te maken van het project. ‘Dit is een sterke en impactvolle samenwerking, waarbij we het microbioom gebruiken om de effecten van klimaatverandering op planten tegen te gaan.’

Maatschappelijke relevantie centraal

Het project biedt mogelijkheden om het gebruik van microbiomen in de landbouw te optimaliseren. ‘Dit is een mooie samenwerking tussen universiteiten, onderzoekscentra en bedrijven in de landbouw- en milieusectoren. Het geeft de kans om een echte verbinding te maken tussen fundamenteel onderzoek en praktische toepassingen voor de maatschappij.’

De beurs is verstrekt aan het MicroSOS-project. Dit project loopt tot 2028, en omvat een consortium van tien internationale groepen, waaronder de Universiteit van Málaga (coördinator), Leiden Universiteit, de Spaanse nationale onderzoeksraad (CSIS), Agricultural University of Athens (Griekenland), University of Tuscia (Italië), Asian Institute of Technology (Thailand), Nederlandse ecologie-instituut, de bedrijven DeSangosse en Akinao (Frankrijk) en The Weather Makers (Nederland). Zij hebben 1,6 miljoen euro ontvangen via de Maria Sklodowska-Curie Actions Staff Exchanges-beurs.