Studententoren met waanzinnig uitzicht, relaxruimte en café geopend

De 289 studenten die sinds kort in de toren aan het Kolffpad op het Leiden Bio Science Park wonen hebben het goed voor elkaar. Een volledig zelfstandige unit midden op de campus, met groen rondom en op de begane grond een wasserette, spelkamer, studieruimte en binnenkort een vestiging van Coffee Star.

De nieuwe studententoren aan het Kolffpad.

Als je Leiden Centraal Station aan de kant van het LUMC uitstapt, is de studententoren niet te missen. De toren prijkt sinds vorige zomer iets verderop hoog de lucht in. Donderdag 25 april is de toren officieel geopend. ‘Ik ben ontzettend trots dat we erin zijn geslaagd om opnieuw een fiks aantal studentenwoningen te realiseren om tegemoet te komen aan alle studenten in Leiden’, aldus collegelid Martijn Ridderbos tijdens de opening. ‘Dit gebouw is bovendien echt een landmark voor de hele woonwijk rond het Schilperoortpark, waar veel studenten en ook andere bewoners wonen en elkaar ontmoeten.’

Café mét terras

Die mogelijkheid om elkaar te kunnen ontmoeten is belangrijk bij de bouw van heel het LBSP en dus ook bij de bouw van deze toren, die Universiteit Leiden aan studentenhuisvester DUWO uitbesteedde. Voor de bouw is geluisterd naar de wensen van studenten zelf. De gemeenschappelijke ruimten, ook wel common rooms genoemd, zijn ingedeeld naar de ideeën van de studenten, maar kunnen ook gebruikt worden door externen. Coffee Star gaat de bouw van het café, mét terras, beginnen zodra de buitenruimte helemaal gereed is deze zomer.

Student Justin heeft de allergrootste mazzel, vindt hij zelf met zijn appartement op de bovenste verdieping van deze 21 lagen tellende toren. Als student commerciële economie aan de Hogeschool Leiden zat hij voorheen in een gebouw waar 19 studenten twee badkamers en drie toiletten delen. ‘Dat ik hier alles voor mezelf heb, is echt een luxe’, zegt hij met een lach terwijl hij voor zijn raam staat en nog even van het uitzicht geniet voor hij zich weer bij zijn vrienden voegt in de common room beneden. ‘Maar dit uitzicht is helemaal fantastisch. Kijk, daar zie je Rotterdam. Ik ben niet weg te slaan bij dit raam en heb ontelbaar veel foto’s van zonsondergangen gemaakt.’

Justin in zijn nieuwe appartement.

Nog veel meer studentenwoningen

Dit nieuwe complex maakt deel uit van een hele reeks nieuwbouwprojecten van de universiteit die speciaal voor studenten zijn. Vorig jaar zijn iets verderop op het LBSP, in de nieuwe woonwijk Park More, 700 studentenwoningen opgeleverd. En het ontwerp van een nieuwe studententoren in het Oegstgeesterdeel van het park, Nieuw-Rhijngeest Zuid ligt ook al klaar. Als deze laatste gebouwd is, heeft de universiteit in een paar jaar tijd een kleine 1300 studentenwoningen gerealiseerd.

‘Het is uitermate belangrijk dat wij ons als universiteit inzetten om studenten te kunnen huisvesten’, zegt Ferdy Poppelier, directeur Vastgoedbedrijf van de Universiteit Leiden, opdrachtgever voor de bouw van woningen op het LBSP. ‘Uiteindelijk zijn studenten de spil van onze universiteit en is het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om hen, maar ook studenten van andere onderwijsinstellingen, geschikte huisvesting te bieden.’

Ook onderdak voor vleermuizen

In deze nieuwste aanwinst is overigens niet alleen woonruimte voor studenten. Het gebouw is natuurinclusief, waardoor ook vleermuizen, mussen en gierzwaluwen onderdak kunnen vinden in de nestkasten aan de gevels. Op het lage dak staan bovendien enkele insectenhotels.

Verder is het gebouw volledig aardgasvrij, vanwege de aansluiting op de stadsverwarming. De bewoners gaan elektrisch koken. Stroom wordt opgewekt met zonnepanelen die op de daken liggen.