Overheid maakt juridisch document over MSC Zoe-ramp openbaar op aandringen van Leiden Advocacy Project on Plastic

De verloren lading op zee door de ramp met de MSC Zoe moet worden beschouwd als milieuvervuiling en informatie hierover moet openbaar worden gemaakt. Zo stelden de onderzoekers van de Leiden Advocacy Project (LAPP). Naar aanleiding van hun onderzoek geeft de overheid de informatie na vijf jaar eindelijk vrij.

Na de ramp met het containerschip de MSC Zoe 342, waarbij afvalcontainers in de Waddenzee terechtkwamen, hield de overheid informatie over mogelijke plekken waar troep ligt achter. Er werden kamervragen over gesteld, maar 'keer op keer stelde de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat de Wet openbaarheid van bestuur, de voorganger van de Woo (Wet open overheid), in de weg stond bij het vrijgeven van informatie'. (Leiden Law Blog). Het werd bestempeld als zwerfafval en de overheid 'zag geen noodzaak dit op te ruimen' (NOS).

Nu, vijf jaar na de milieuramp, deed het Leiden Advocacy Project on Plastic (LAPP) een Woo-verzoek tot openbaarmaking van de Master Target List en de controlesurveys. Na een proces waarin LAPP bezwaar indiende en door middel van juridisch onderzoek voet bij stuk hield, heeft de overheid de informatie nu eindelijk vrijgegeven. Lees hierover meer in het Leiden Law Blog.

Verschillende media berichtten over het succes van LAPP. Zo schreef NOS:

'Het is aan een groep Leidse studenten te danken dat de lijst nu toch openbaar wordt. De studenten van het(LAPP helpen non-gouvernementele organisaties zoals de Waddenvereniging bij juridische vraagstukken omtrent plastic. In dit geval deed de LAPP meermaals – en uiteindelijk met succes een beroep op de Wet open overheid (Woo).'

Meer weten?

Lees het volledige verslag van het LAPP op het Leiden Law Blog.

Lees meer over de uitspraak van de overheid op NOS.

Andere media die berichtten over de uitspraak:

Omroep Fryslan

NU.nl

Wat is het Leiden Law Advocacy Project on Plastic?

Het Leiden Advocacy Project on Plastic (LAPP) is een pro bono initiatief aangaande juridische vraagstukken omtrent plastic.

LAPP is opgericht om het toenemende probleem van plasticvervuiling aan te pakken en onderzoek te doen naar juridische kwesties gerelateerd hieraan. Studenten werken hierbij als juridisch adviseur voor non-gouvernementele organisaties (ngo’s) en krijgen de kans om hun theoretische rechtskennis toe te passen in de praktijk. Het project is onderdeel van de afdeling Moot Court.

Meer informatie.