Liveblog: Protest Academiegebouw

Op deze pagina delen wij updates over het protest dat vandaag bij het Academiegebouw en de Hortus botanicus in Leiden plaatsvindt.

16.35 uur
De protestactie bij het Academiegebouw en de Hortus botanicus is ten einde. De mensen die eerder vandaag actie voerden, zijn vrijwillig vertrokken. De universiteit had hen opgedragen het terrein te verlaten, en hier hebben zij gehoor aan gegeven.

14.59 uur
De decaan van de faculteit Geesteswetenschappen heeft zojuist opnieuw met de protestvoerders bij het Academiegebouw gesproken. De groep geeft aan dat zij de documenten die de universiteit zojuist publiceerde gaat bestuderen.

14.23 uur
De Universiteit Leiden heeft zojuist een document gepubliceerd waarin zij meer informatie deelt over haar banden met Israëlische universiteiten. Gisteren had de universiteit al aangegeven dat zij dit vandaag zou doen.

13.40 uur
Uit voorzorg is besloten het KOG en de Oude Sterrewacht vandaag per direct te sluiten. Alle medewerkers en studenten zijn verzocht deze panden rustig te verlaten. Colleges en evenementen op deze locaties zijn voor vandaag afgelast.

11.21 uur
Rond 8.30 uur vanochtend is een groep van ongeveer 25 mensen gestart met een protest bij het Academiegebouw en de Hortus botanicus van de Universiteit Leiden. Zij hebben tentjes neergezet en scanderen leuzen. De universiteit is met vertegenwoordigers van de groep in contact om te spreken over hun beweegredenen.