
Hapje, drankje, posterpresentatie: Onderwijsmarkt biedt docenten inspiratie
In de zonovergoten tuin van het Huizingagebouw was het donderdag 19 juni tijd voor de onderwijsmarkt. Onder het genot van een hapje en een drankje inspireerden collega’s elkaar met onderwijsvernieuwingen.
‘Ik heb mijn bachelorstudenten een bordspel laten ontwerpen waarbij je doel is om een staat te laten ontstaan’, vertelt Hitomi Koyama bij een van de standjes in de zonnige tuin. ‘Zij volgen één vak over staatsinrichting, wat ze vaak saai vinden. Door ze de literatuur uit de colleges te laten verwerken in een bordspel, voelen ze beter wat het betekent dat de staat bijvoorbeeld het monopolie op geweld heeft.’
Daarnaast geeft een bordspel studenten de mogelijkheid om zich op een andere manier te presenteren. ‘Niet al mijn studenten spreken even goed Engels of vinden het prettig om presentaties te geven. Met een bordspel geef je ze de mogelijkheid om op een andere manier te laten zien dat ze de stof beheersen. Dat zou je ook goed in andere colleges kunnen toepassen.’
Dialoog, geen debat
Naast Koyama komt student-assistent Jacob Bauer aangelopen met drankjes voor zijn teamgenoten. ‘Met het Dialogue and Education-project proberen we dialoog te implementeren in onderwijs. Je ziet nu vaak dat mensen een gesprek proberen te ‘winnen’, alsof het een debat is, terwijl je verder komt als je echt naar elkaar luistert en een gezamenlijk doel probeert te bereiken. Dat komt het studentenwelzijn ook ten goede. We maken modules voor docenten, maar ik heb ook een video opgenomen en in september organiseren we een conferentie. Het fijne aan de Onderwijsmarkt is dat mensen alvast laagdrempelig kunnen oefenen met onze methodes.’
Netwerken
‘Zo’n Onderwijsmarkt is een goede manier om te weten te komen wat er speelt op onderwijsgebied’, vindt informatiespecialist Tessa Philippa van de universiteitsbibliotheek. ‘We hebben al kennisgemaakt met iemand die zich bezighoudt met het factchecken van historisch bronnen’, vult haar collega Simone Lammertink aan. ‘Daar zouden wij misschien ook iets mee kunnen.’
Philippa: ‘Doordat het een borrel is, kun je ook makkelijk netwerken. Wij halen hier ideeën op, maar we kunnen ook contacten leggen om onze ideeën bij Geesteswetenschappen in te voeren.’